MS2-Formy opieki i wychowania-historia i stan aktualny 2300-NZ2-MS2-PRSW-FO
W ramach seminarium analizujemy pojęcia: potrzeby i prawa dzieci, opieka, wychowanie, pomoc, środowisko wychowawcze. Określimy najważniejsze zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej. Czerpać będziemy z wybranych koncepcji: Jordana, Jeżewskiego, Lisieckiego, Korczaka, Kamińskiego, Małkowskich, Czapówa...
Założenia teoretyczne i obowiązujące przepisy prawa będziemy odnosić do pracy z dziećmi i młodzieżą w różnych środowiskach: rodzinie, grupie rówieśniczej, w środowisku lokalnym - na podwórku, ulicy, w wybranych organizacjach, instytucjach i formach pomocy dzieciom. W każdym z tych środowisk poszukiwać będziemy wartości i walorów wychowawczych oraz zagrożeń, jakie mogą się w nich pojawić. Postaramy się konfrontować dawne doświadczenia z dzisiejszą sytuacją dzieci i młodzieży oraz nowymi wyzwaniami, jakie stają przed wychowawcami.
Studenci wybierają ważną postać pedagogiczną i jego dzieło oraz znajdują instytucje/ organizacje /formy opieki, które nawiązują do wybranej koncepcji.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
- zna koncepcje pracy opiekuńczo-wychowawczej i jej twórców,
- potrafi sformułować najważniejsze zasady interwencji społeczno-wychowawczej i pracy opiekuńczo-wychowawczej,
- zna najważniejsze formy opieki nad dziećmi zaniedbanymi, krzywdzonymi, potrafi przedstawić programy ich działania,
- umie stosować w pracy z dziećmi i rodzinami obowiązujące akty prawne oraz zasady pracy wychowawczej,
- potrafi opracować i przeprowadzić zajęcia z dziećmi wykorzystując metody pracy indywidualnej, grupowej i środowiskowej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu na podstawie:
- aktywnego udziału w zajęciach,
- wykonania zadań: opracowania wybranej koncepcji, opisu i analizy założeń i metod pracy z dzieckiem, obserwacji i analizy wybranego problemu wychowawczego,
- pracy zaliczeniowej na temat wybranego przez studenta programu pracy opiekuńczo-wychowawczej lub instytucji/formy opiekuńczo-wychowawczej
Praktyki zawodowe
Praktyki pedagogiczne w wymiarze 60 godzin służące poznaniu metod pracy z dziećmi/rodzinami
Literatura
Literaturę dobieramy do wybranych postaci, koncepcji pedagogicznych i dzieł - instytucji, organizacji realizujących okreslone metody pracy z dziecmi lub rodzinami
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: