MS2-Dziecko i rodzina w perspektywie interdyscyplinarnej 2300-NZ2-MS2-PRSW-DR
Tematyka zajęć obejmuje wybrane zagadnienia dotyczące dziecka i rodziny z uwzględnieniem perspektywy różnych dyscylin/subdyscyplin (takich jak psychologia, pedagogika, socjologia, prawo, medycyna, poltyka społeczna, etnografia,, kryminologia itd.).
Punktem wyjścia jest zastanawianie się nad stanem i przeobrażeniami rodziny polskiej z uwzględnieniem zagrożeń utrudniających jej funkcjonowanie w wymiarze instytucjonalnym i grupowym
Program uwzględnia nastepujące grupy zagadnień:
• Małżeństwo i rodzina w okresie przemian
• Dzietność rodziny - szanse i zagrożenia
• Macierzyństwo i ojcostwo - przemiany ról
• Oblicza trudnego rodzicielstwa (małoletnie, uzależnione, bezdomne.
uwięzione,samotne,udręczone, itp.)
• Dziecko w rodzinie - relacje, oczekiwania, obowiązki, plany
edukacyjne, czas wolny, itd.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
•Rozumie przemiany rodziny w zakresie struktury i funkcji
•Wskazuje zagrożenia utrudniające funkcjonowanie rodziny w wymiarze instytucjonalnym i grupowym
•Zna mechanizmy związane z funkcjonowaniem rodziny problemowej z uwzględnieniem perspektywy wszystkich członków rodziny
•Zna programy wsparcia rodziny i dostępne formy pomocy rodzinie w zależności od problemów w niej występujących
•Ocenia sytuację dziecka w środowisku rodzinnym
•Wskazuje możliwości pomocy dziecku i rodzinie problemowej
Kryteria oceniania
•Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nb)
•Przygotowanie do zajęć (literatura)
•Realizacja zadań (karty ćwiczeń)
•Prezentacja indywidualna wybranego tematu
•kolokwia sprawdzające w poszczególnych działach tematycznych
Literatura
F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002
• W. Badura-Madej (wybór): Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, Katowice 1996
• A. Kwak: Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Warszawa 2005
• T. Rostowska, A. Jarmołowska, Rozwojowe i wychowawcze aspekty życia rodzinnego, Warszawa 2010
• A. Seweryńska: Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2003
• K. Slany: Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków 2002
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: