MS2-Zarządzanie projektem 2300-NZ2-MS2-PO-ZP
Na zajęciach omówione zostaną następujące zagadnienia:
1.Podstawowe pojęcia z obszaru oświaty, systemów szkolnych i polityki oświatowej.
2.Najważniejsze elementy z zakresu zarządzania oświatą.
3.Standardy edukacyjne w ustrojach szkolnych.
4.Zmiany struktur szkolnych na przykładzie reform oświatowych w Polsce i wybranych krajach na świecie.
5.Szkolnictwo alternatywne.
Efekty kształcenia
Zna i rozumie cele i zadania zarządzania oświatą w skali makro.
Rozumie miejsce i znaczenie polityki oświatowej w kształtowaniu systemu oświatowego państwa.
II. Kompetencje dziedzinowe
Rozróżnia poszczególne poziomy nauczania.
Rozpoznaje najważniejsze zadania poszczególnych placówek oświatowych
Potrafi prawidłowo wyróżnić zadania związane z zarządzaniem oświatą.
Zna przemiany systemu oświatowego w Polsce na przestrzeni dziejów oraz potrafi wskazać najważniejsze kierunki przemian polskiej oswiaty.
III. Kompetencje ogólne
Potrafi wskazać elementy związane z podejmowaniem kluczowych decyzji ws. kierowania systemem oświaty.
Prawidłowo dokonuje analizę i syntezę problemów z dziedziny kierowania oświatą.
Kryteria oceniania
Rozwiązanie problemu oświatowego z dziedziny zarządzania placówkami oświatowymi z poziomu ministerstwa oświaty. Zaliczenie pisemne na ocenę.
Literatura
1. Dziewulak D.: Systemy szkolne Unii Europejskiej, Żak Warszawa 1997
2. Dziewulak D.: Obowiązek szkolny w Unii Europejskiej, Analizy BAS 2010 r. nr 9(34)
http://parl.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/A4F8763AAD6E8E70C12576EE0029DFE9/$file/Analiza_%20BAS_2009_34.pdf
3. Dziewulak D.: Wymiar czasu pracy nauczycieli w wybranych państwach Unii Europejskiej, Analizy BAS 2009 r. nr 13(21)
http://parl.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/5B394EDCA941C294C12576480048C3F7/$file/Analiza_%20BAS_2009_21.pdf
4. Dziewulak D.: Jak wykształcić dobrego nauczyciela? (wywiad dla edunews.pl)
http://edunews.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1302&Itemid=9
5. Dziewulak D.: Eksperyment wychowawczy „Summerhill”, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 1986 r. nr 7.
6. Dziewulak D.: Wolna szkoła Rudolfa Steinera w Strasburgu, Kwartalnik Pedagogiczny 1988 r. nr 2.
7. Dziewulak D.: Szkolna elita w Szwajcarii, Nowa Szkoła 1991 r. nr 5.
8 Okoń, W., Dziesięć szkół alternatywnych, WSiP. Warszawa, 1998.
9. Świętochowska, U., Systemy edukacyjne cywilizacji przełomu XX i XXI wieku, Warszawa, 2001.
10. Leppert, R., (red.): Edukacja w świecie współczesnym. Wybór tekstów z pedagogiki porównawczej wraz z przewodnikiem bibliograficznym i internetowym, Kraków, 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: