MS2-Warsztat diagnostyczny animatora 2300-NZ2-MS2-ASK-WAR
- Charakterystyka wybranych metod badań społecznych.
- Działanie umysłu a poznanie rzeczywistości. Pułapki myślenia.
- Pojęcia i problemy podstawowe: kultura, kategorie kultury, potoczne i akademickie rozumienie kultury, zainteresowania kulturalne.
- Uwarunkowania społeczne, ekonomiczne i indywidualno-
podmiotowe uczestnictwa w kulturze i orientacji społecznych.
- Analiza problemów społeczno-kulturalnych w świetle aktualnie dostępnych danych z badań społecznych.
- Podejścia stosowane w badaniach uczestnictwa w kulturze.
- Aktywność kulturalna w budżecie czasu, metodologiczne problemy
badania budżetu czasu wolnego.
- Media w warunkach koncentracji rynku. Media a polityka. Informacje, opinia publiczna i komunikacja społeczna
- Typy analizy zawartości przekazów medialnych. .Język jako środek sterowania dyskursem i społeczną świadomością. Język mowy publicznej.
- Znaczenie kultury. Czynniki kulturowe a modernizacja i demokratyzacja.
- Projektowanie zmiany społecznej: racjonalność organizacyjna,
typologia struktur organizacyjnych, biurokracja a innowacja.
- Charakterystyka badań ilościowych i jakościowych.
- Projektowanie empirycznych badań sondażowych. Zmiany
społeczne a rzetelność badań sondażowych. Próby badawcze w badaniach społecznych.
- Forma pytania jako źródło zmienności odpowiedzi. Wpływ skali na
odpowiedzi ankietowe.
- Typy zależności, poziom pomiaru, definicje operacyjne, tworzenie
indeksów, dekodowanie zmiennych. Podstawowe sposoby
tworzenia i przekształcania zmiennych, operacje na plikach danych,
- Opracowanie danych dla potrzeb analizy statystycznej, zakładanie
zbioru danych, analizy rozkładu zmiennych losowych, stosowanie
wybranych metod wnioskowania statystycznego.
- Komputerowe techniki przetwarzania, analizy i interpretacji danych.
- Wtórne analizy dostępnych danych z badań uczestnictwa w kulturze.
- Wybrane problemy socjologii wizualnej. Fotografia i film, jako
uzupełnienie innych metod badawczych.
- Wybrane problemy prezentacji graficznej wyników analizy danych.
- Zasady opracowania prezentacji naukowych i reguły pisania raportów badawczych.
- Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, PWN 2008
- Grad J., Kaczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w
Polsce. Zmiany modelu, Poznań: Wyd. Naukowe UAM 1999 r
- Harrison Lawrence E., Hantington Samuel P (red.)., Kultura ma
znaczenie, Zysk i S-ka, Poznań 2003
- Kahneman Daniel, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. Media Rodzina, 2012
- Kamiński Antoni Z., Władza a racjonalność. Studium z socjologii
współczesnego kapitalizmu, PWN, W-wa
- Kłoskowska Antonina, Socjologia kultury, PWN 1983
- Matthew B. Miles, A. Michael Huberman, Analiza danych
jakościowych, Trans Humana, Białystok 2000 r.
- Nawojczyk Maria, Przewodnik po statystyce dla socjologów,
Kraków, 2002 r.
- McQuail Denis, Teoria komunikowania masowego, PWN,
Warszawa, 2007
- Sułek Antoni, Sondaż Polski, IFiS PAN, Warszawa 2001
- Sztompka Piotr, Socjologia wizualna, PWN, 2005 r.
- Mangione Thomas W., Ankietowanie pocztowe w badaniach
marketingowych i socjologicznych. PWN, W-wa 1999
- Nisbett Richard, Geografia myślenia, Wydawnictwo Smak Słowa, 2009
- Materiały, opracowania i prezentacje prowadzącego,
- Wybrane filmowe materiały dokumentalne, prezentacje
przygotowane przez prowadzącego oraz aktualne artykuły z
wybranych czasopism specjalistycznych i społeczno-kulturalnych.
- Praca na własnych zbiorach danych oraz pozyskanych z badań
ostatnio prowadzonych przez wybrane ośrodki badawcze
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- Poszerzenie wiedzy i umiejętności warsztatowych w zakresie projektowania oraz realizacji diagnoz społecznych i kulturalnych.
- Rozumienie i krytyczna postawa wobec źródeł danych oraz wybieranych technik i narzędzi badawczych.
- Poznanie wybranych komputerowych technik przetwarzania, analizy i gromadzenia danych ilościowych i jakościowych z badań uczestnictwa w kulturze.
- Korzystanie z różnych inspiracji, metod i technik analitycznych.
Kryteria oceniania
- Aktywna obecność na zajęciach.
- Dopuszczalne 2 nieobecności
- Cztery prace pisemne w ciągu semestru.
Literatura
- Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, PWN 2008
- Grad J., Kaczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w
Polsce. Zmiany modelu, Poznań: Wyd. Naukowe UAM 1999 r
- Harrison Lawrence E., Hantington Samuel P (red.)., Kultura ma
znaczenie, Zysk i S-ka, Poznań 2003
- Kahneman Daniel, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. Media Rodzina, 2012
- Kamiński Antoni Z., Władza a racjonalność. Studium z socjologii
współczesnego kapitalizmu, PWN, W-wa
- Kłoskowska Antonina, Socjologia kultury, PWN 1983
- Matthew B. Miles, A. Michael Huberman, Analiza danych
jakościowych, Trans Humana, Białystok 2000 r.
- Nawojczyk Maria, Przewodnik po statystyce dla socjologów,
Kraków, 2002 r.
- McQuail Denis, Teoria komunikowania masowego, PWN,
Warszawa, 2007
- Sułek Antoni, Sondaż Polski, IFiS PAN, Warszawa 2001
- Sztompka Piotr, Socjologia wizualna, PWN, 2005 r.
- Mangione Thomas W., Ankietowanie pocztowe w badaniach
marketingowych i socjologicznych. PWN, W-wa 1999
- Nisbett Richard, Geografia myślenia, Wydawnictwo Smak Słowa, 2009
- Materiały, opracowania i prezentacje prowadzącego,
- Wybrane filmowe materiały dokumentalne, prezentacje
przygotowane przez prowadzącego oraz aktualne artykuły z
wybranych czasopism specjalistycznych i społeczno-kulturalnych.
- Praca na własnych zbiorach danych oraz pozyskanych z badań
ostatnio prowadzonych przez wybrane ośrodki badawcze
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: