MS2-Kultura popularna i media 2300-NZ2-MS2-ASK-KUL
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z następującymi zagadnieniami:
1. Kultura masowa a kultura popularna – definicje, sposoby rozumienia, geneza, cechy, etapy rozwoju. Charakterystyka poszczególnych układów kultury.
2. Różne stanowiska wobec wobec kultury masowej i kultury popularnej /Szkoła Frankfurcka, strukturalizm, semiologia, marksizm i inne/. Krytyka, obrona, afirmacja oraz sposoby wykorzystania kultury popularnej /polityka, ideologie, marketing/.
3. Przemiany współczesnej kultury, sytuacja człowieka - uczestnika dzisiejszej kultury w obliczu ekspansji kultury konsumpcyjnej i komercjalizacji różnych obszarów kultury.
4. Ewolucja mediów na przestrzeni wieków; rozwój nowych technologii komunikacyjnych a przeobrażenia kultury; kultura typograficzna, kultura audiowizualna a Internet.
5. Teorie i koncepcje społecznego oddziaływania mediów; konstruowanie komunikatów i ich recepcja przez uczestników dzisiejszej kultury. Proces komunikacji, znak i znaczenie, symbole, ikony i mity współczesnej kultury audiowizualnej.
6. Perswazja i propaganda w mediach audiowizualnych – podstawowe zjawiska, mechanizmy i zagadnienia. Marketing polityczny i rozrywka medialna jako sposób realizacji celów ideologicznych, politycznych i komercyjnych – próba refleksji krytycznej
7. Kultura popularna, media, wychowanie – wybrane zagadnienia:
• dzieci i młodzież jako uczestnicy kultury dzisiaj – diagnoza sytuacji
• dzieci i młodzież wobec kultury konsumpcyjnej i różnych form reklamy
• obrazy zła, agresji, przemocy w mediach audiowizualnych jako problem pedagogiczny
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty uczenia: Po zakończeniu kursu student umie:
• definiować terminy specjalistyczne związane z teorią kultury masowej, kultury popularnej i mediów, wskazywać etapy, kierunki rozwoju współczesnej kultury medialnej i komunikowania społecznego oraz rozpoznawać najważniejsze zjawiska z tego obszaru
• analizować, klasyfikować, porównywać procesy i zjawiska tworzące podstawowe układy kultury oraz różne odmiany komunikacji medialnej
• rozpoznawać i interpretować zjawiska z omawianego zakresu z pedagogicznego punktu widzenia oraz formułować samodzielnie krytyczne oceny kultury masowej, popularnej i mediów masowych
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
- Przygotowanie do zajęć i znajomość treści lektur
- Aktywność podczas konwersatoriów związana z tematem zajęć /inicjowanie i udział w dyskusjach, refleksje nad omawianymi problemami/
- Wywiązywanie się /terminowe/ z zadanych prac pisemnych i należyte przygotowanie uzgodnionych wcześniej referatów lub prezentacji multimedialnych
- Frekwencja na konwersatoriach i kultura osobistą studenta.
Szczegółowe i aktualne warunki zaliczenia przedmiotu przez studenta określa prowadzący zajęcia - zawsze na początku zajęć
UWAGA:
* Przedmiot nie jest zaliczany na ocenę.
* Przedmiot wchodzi w skład MODUŁU SPECJALNOŚCIOWEGO ASK 2
* Warunkiem dopuszczenia do powyższego egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z przedmiotu "Kultura popularna i media".
Literatura
Literatura - wybrane pozycje:
1. Golka. M: Socjologia kultury.
2. Mrozowski M. Spory o siłę oddziaływania mediów.
3. McLuhan M. : Wybór tekstów.
4. Strinati D.: Wprowadzenie do kultury popularnej.
5. Barthes R. Mitologie.
6. Castells M. : Społeczeństwo sieci.
7. Pratkanis A; Aronson E.: Wiek propagandy.
8. Melosik Z.: Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji.
9. Jenkins H. : Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów.
10. Kossowski P. Od kultury masowej do e-kultury. Nowe konteksty, wyzwania i zadania dla pedagogiki mediów.
* Dodatkowo, w ramach zajęć, wyświetlane są filmy dokumentalne.
* Powyższej listy lektur nie należy utożsamiać z wymaganiami do zaliczenia/egzaminu.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: