MS2-Moduł specjalnościowy 2: Człowiek-kultura współczesna-wychowanie 2300-NZ2-MS2-ASK
* Cele dydaktyczne modułu - wybrane zagadnienia.
Przedmioty zawarte w module mają na celu zapoznanie studentów z następującymi zagadnieniami:
1. Geneza i uwarunkowania powstania animacji społeczno-kulturalnej; filozoficzne podstawy animacji; uwarunkowania rozwoju trzeciego sektora w Polsce i na świecie; Od upowszechniania kultury do animacji.
2. Kluczowe pojęcia i terminy; szkoły/ośrodki animacji w Polsce i na świecie;
3. Metody i formy pracy animacyjnej;
4. Projekt - struktura, typy, źródła finansowania;
5. Zadania i funkcje animatora;
6. Wolontariat, ruchy amatorskie, sqoty, uniwersytety powszechne i inne wybrane przykłady działań pozainstytucjonalnych, poza edukacją formalną; Instytucje kultury, organizacje pozarządowe, instytucje pożytku publicznego;
7. Animacja kultury na pograniczu; animacja międzykulturowa.
8. Język jako źródło wiedzy o człowieku i o świecie, Język współczesny lustrem przemian społeczno – kulturowych. Uwarunkowania rozwoju języka i zmiany w świadomości jego użytkowników w kulturze audiowizualnej.
9. Czy współczesna młodzież jest pokoleniem? Próba nakreślenia aktualnej polskiej „mapy pokoleniowej”, rola wydarzenia pokoleniowego, wartości, autorytetu; autorytet a idol.
10. „Tożsamość na sprzedaż”. Tożsamość jako towar – wokół zjawiska konsumpcjonizmu .Maska, kostium, moda… Piękno – wartość uniwersalna, kanon piękna – kategoria uwarunkowana historycznie i kulturowo. Postrzeganie piękna w zglobalizowanym świecie. Czy „kult ciała” jest zjawiskiem nowym?
11. Ludus a kultura. Społeczna rola gier i zabaw, mechanizmy obecne w zabawie oraz znaczenie i przemiany miejsca, jakie zabawa zajmuje w kulturze współczesnej.
12. „Cóż to jest… czas?” Przemiany postrzegania kategorii „czasu”; czas cykliczny a czas linearny, czas wolno- i szybkopłynący.
13. Kultura masowa a kultura popularna – definicje, sposoby rozumienia, geneza, cechy, etapy rozwoju. Charakterystyka poszczególnych układów kultury.
14. Różne stanowiska wobec wobec kultury masowej i kultury popularnej /Szkoła Frankfurcka, strukturalizm, semiologia, marksizm i inne/. Krytyka, obrona, afirmacja oraz sposoby wykorzystania kultury popularnej /polityka, ideologie, marketing/.
15. Przemiany współczesnej kultury, sytuacja człowieka - uczestnika dzisiejszej kultury w obliczu ekspansji kultury konsumpcyjnej i komercjalizacji różnych obszarów kultury.
16. Ewolucja mediów na przestrzeni wieków; rozwój nowych technologii komunikacyjnych a przeobrażenia kultury; kultura typograficzna, kultura audiowizualna a Internet.
17. Perswazja i propaganda w mediach audiowizualnych – podstawowe zjawiska, mechanizmy i zagadnienia. Marketing polityczny i rozrywka medialna jako sposób realizacji celów ideologicznych, politycznych i komercyjnych – próba refleksji krytycznej
18. Przemiany książki: konteksty kulturowe i pedagogiczne.
19. Współczesne książki obrazkowe i edukacyjne. Internet i Sieć jako środowisko książki i czytelnika.
20. Wybrane teorie czytelnicze. Współcześni Polacy jako czytelnicy.
21. Przemiana kompetencji czytelniczej dzieci w środowisku mediów elektronicznych. Czytelnictwo dziecięce: rozbudzanie potrzeb czytelniczych i kontaktów z książką, problem animacji.
22. Baśń w kulturze, literaturze i wychowaniu. Opowiadanie bajek, opowieści rodzinne jako element warsztatu animatora. Współczesna proza dla młodzieży o adolescencji.
23. Literatura i czytanie wobec dylematów współczesności: poszukiwanie tożsamości, problem stereotypów i tolerancji.
Pełne informacje znajdują się w opisach poszczególnych przedmiotów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
Absolwent STUDIÓW DWULETNICH II STOPNIA W ZAKRESIE ANIMACJI SPOŁECZNO-KULTURALNEJ:
1. Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, metodologię i teorie z zakresu pedagogiki oraz specjalistyczną wiedzę z zakresu antropologii kultury, animacji społeczno-kulturalnej, teorii komunikowania i mediów
2. Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę o powiązaniach animacji społeczno-kulturalnej z innymi dziedzinami i dyscyplinami nauki /między innymi z filozofią, socjologią, antropologią kultury i psychologią/, co pozwala na integrowanie perspektyw różnych dyscyplin naukowych i szersze spojrzenie na funkcjonowanie człowieka we współczesnej kulturze.
3. Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury oraz określania ich pedagogicznego i społecznego znaczenia – jest to uporządkowany zasób wiedzy animatora społeczno-kulturalnego.
4. Rozumie czym jest zmiana społeczna we wszystkich jej aspektach, ma pogłębioną wiedzę na temat jej pedagogicznych, kulturowych, psychologicznych i socjologicznych uwarunkowań i następstw.
5. Ma szeroką i pogłębioną wiedzę na temat procesów i zjawisk składających się na życie kulturalne dzisiejszego człowieka; rozumie znaczenie aktywnego uczestnictwa w kulturze
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent STUDIÓW DWULETNICH II STOPNIA W ZAKRESIE ANIMACJI SPOŁECZNO-KULTURALNEJ:
1. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować informacje wykorzystując różne źródła. Umie także formułować na tej podstawie wnioski i oceny w kwestiach dotyczących poznawania środowiska społeczno-wychowawczego oraz diagnozy potrzeb i zainteresowań kulturalnych dzisiejszego człowieka.
2. Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych, pozwalającą na pogłębione wyjaśnianie zjawisk społecznych (przyczyny, procesy, skutki) oraz potrafi zastosować zintegrowaną wiedzę w pracy animatora społeczno-kulturalnego, zwłaszcza w sytuacjach niestandardowych.
3. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych obiektów i zjawisk kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia w celu określenia ich pedagogicznego i społecznego znaczenia. Umie także prezentować swe analityczno-krytyczne opracowania w różnych formach i w różnych mediach.
4. Posiada rozwinięte umiejętności komunikacyjne, w tym wystąpień publicznych o różnym charakterze zawodowym i naukowym w zakresie studiowanych dyscyplin i specjalności animacji. Potrafi również porozumiewać się z mediami i specjalistami – animatorami, przedstawicielami pokrewnych dyscyplin naukowych i zawodów oraz z niespecjalistami. Wykorzystuje przy tym różne kanały i techniki komunikacyjne oraz różne odmiany języka: język specjalistyczny i niespecjalistyczny; język polski i języki obce.
5. Wykorzystując zintegrowaną wiedzę potrafi opracować samodzielnie lub w zespole projekt animacyjny, pozyskać dla niego wsparcie organizacyjne i finansowe, zrealizować go pozyskując współpracowników i aktywizując uczestników oraz dokonać jego ewaluacji.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent STUDIÓW DWULETNICH II STOPNIA W ZAKRESIE ANIMACJI SPOŁECZNO-KULTURALNEJ:
1. Rozumie potrzebę permanentnego uczenia się i rozwoju człowieka. Jako animator społeczno-kulturalny, potrafi wskazywać innym ludziom doniosłość tych idei w dzisiejszym świecie oraz inspirować i organizować procesy sprzyjające ich realizacji. Sam jest zdolny do krytycznego oceniania swoich kompetencji i stałego ich doskonalenia.
2. Na podstawie pogłębionej, interdyscyplinarnej wiedzy umie diagnozować, identyfikować i rozstrzygać zagrożenia, konflikty i dylematy związane z pracą animatora społeczno-kulturalnego.
3. Ma potrzebę i aktywnie uczestniczy w kulturze, interesuje się nowymi zjawiskami i wydarzeniami kulturalnymi, inspiruje dyskusje, wymianę myśli na temat życia kulturalnego. Stara się, by kultura i związane z nią idee, emocje i działania ludzkie, stanowiły istotną płaszczyznę komunikowania społecznego w dzisiejszym świecie.
Kryteria oceniania
Warunkiem uczestnictwa w egzaminie modułowym jest zaliczenie WSZYSTKICH przedmiotów wchodzących w skład modułu.
Zaliczenie modułu spec. ASK 2 w USOS następuje po pomyślnym zdaniu egzaminu modułowego - uzyskaniu pozytywnych ocen ze wszystkich części egzaminu, a tym samym, pozytywnej oceny końcowej.
Egzamin modułowy ASK 2 jest pisemny; obejmuje wiedzę ze wszystkich przedmiotów tworzących moduł. Szczegółowe wymagania /zakres wiedzy, z którego zostaną zadane pytania/ określają koordynatorzy poszczególnych przedmiotów - przekazują je w odpowiednim czasie studentom i koordynatorowi modułu.
Całościowe wymagania dotyczące zaliczenia egzaminu modułowego i reguły oceniania określane są corocznie przez koordynatora modułu i podawane studentom w trakcie zajęć dydaktycznych.
Ostateczną ocenę w USOS wystawia koordynator modułu - po ewentualnych konsultacjach z prowadzącymi poszczególne przedmioty.
Literatura
Wybrane pozycje:
J. Kargul, Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej,
M. Kopczyńska, Animacja społeczno-kulturalna,
D. Jankowski, Pedagogika kultury,
A. Horobowski, J. Potoczny (red.), Edukacja i animacja kulturalna dorosłych,
B. Jedlewska, Akademickie kształcenie animatorów i menedżerów kultury w Polsce,
M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej,
M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej na wsi,
G. Godlewski i in. (red.), Animacja kultury,
B. Jedlewska, Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych,
A. Przecławska (red.), Pedagogika społeczna-kręgi poszukiwań,
J. Gajda, W. Żardecki (red.), Dylematy animacji,
J. Nikitorowicz, Edukacja międzykulturowa
R. Benedict, Chryzantema i miecz. Wzory kultury japońskiej
W. Burszta, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje
J. Ortega y Gasset, Bunt mas
E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego
G. Sartori, Homo videns. Telewizja i postmyślenie
A. Przecławska, Wychowanie – pedagogika wzorów czy spotkanie pokoleń, [w:] „Nauka” 3/2005. (dostępne w Internecie)
T. H. Eriksen, Tyrania chwili. Szybko i wolno płynący czas w erze informacji
M. Golka - Socjologia kultury
D. Strinati - Wprowadzenie do kultury popularnej
M. Mrozowski - Media masowe - władza, rozrywka i biznes
M. Castells - Społeczeństwo sieci
E. Aronson A.Pratkanis - Wiek propagandy
H. Jenkins - Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów.
P. Kossowski - Od kultury masowej do e-kultury. Nowe konteksty, wyzwania i zadania dla pedagogiki mediów.
Animacja czytelnictwa dziecięcego. pod red. J. Papuzińskiej i G. Walczewskiej-Klimczak
D. Świerczyńska, Poprowadzić w życie miedzy ludzi. Kilka uwag na temat wrażliwości antropologicznej współczesnej literatury młodzieżowej, (W:) Ocalone królestwo. Twórczość dla dzieci - perspektywy badawcze -problemy animacji. Red. G. Leszczyński, D. Świerczyńska-Jelonek, M. Zając
B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów
P. Bayard, Jak rozmawiać o książkach, których się nie czytało
Książka dziecięca 1990-2005. Konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej, red. G. Leszczyński, D. Świerczyńska-Jelonek, M. Zając
Powyższa lista lektur ma charakter informacyjny i nie należy utożsamiać jej z wymaganiami do egzaminu.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: