MS1-Trening umiejętności terapeutycznych nauczyciela 2300-NZ2-MS1-PWT-TU
Przedmiot służy wiązaniu wiedzy studentów z zakresu terapii pedagogicznej, psychologii, pedagogiki oraz metodyki z praktycznym jej w realizacji zadań terapeutycznych. Studenci mogą poprzez własną aktywność i realizację projektów doświadczać na zajęciach sytuacji, które zdarzają się w codziennej praktyce pedagogicznej i w specjalistycznych oddziaływaniach terapeutycznych. Zajęcia pozwalają doskonalić kompetencje terapeutyczne, stwarzają okazję do wymiany doświadczeń, opinii i refleksji dotyczących terapii pedagogicznej. Przedmiot pogłębia świadomość terapeutyczną nauczyciela i trenuje jego umiejętności pedagogiczne.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
- wiąże wiedzę z zakresu terapii pedagogicznej, psychologii, pedagogiki i diagnozy psycho - pedagogicznej z umiejętnościami planowania, organizowania i realizowania zajęć terapeutycznych dla uczniów
- jest świadomy konieczności wiązania rozmaitych rodzajów oddziaływań terapeutycznych dla osiągnięcia wyznaczonych celów
terapii
- posiada orientację w zakresie kompetencji terapeutycznych nauczyciela i rozumie potrzebę ich doskonalenia
- student prowadzi refleksję nad potrzebami terapeutycznymi uczniów
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
- potrafi wykorzystywać metody, techniki i strategie terapeutyczne dla organizowania działań terapeutycznych
- potrafi wykorzystywać posiadane kompetencje terapeutyczne w pracy z dziećmi
- potrafi tworzyć sytuacje terapeutyczne sprzyjające rozwojowi i edukacji uczniów z trudnościami edukacyjnymi
- potrafi przygotowywać projekty postępowania terapeutycznego w oparciu o posiadaną wiedzę i umiejętności
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
- jest zmotywowany i otwarty na poszerzanie i pogłębianie własnych kompetencji terapeutycznych dla doskonalenia oddziaływań terapeutycznych wobec uczniów
- poszukuje najlepszych rozwiązań pedagogicznych i terapeutycznych dla skutecznego rozwiązywania problemów uczniów w praktyce pedagogicznej
- jest świadomy potrzeby współpracy z różnymi środowiskami dziecka umożliwiającymi lepsze rozpoznanie potrzeb ucznia i efektywne działania terapeutyczne
Kryteria oceniania
Wyznaczane przygotowywanymi przez studentów projektami zajęć terapeutycznych. Ocenie podlega jakość projektów w ustalonej skali zależnej od tematyki
Literatura
E. Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się.
E. J. Konieczna, Arteterapia w teorii i praktyce.
A.Paszkiewicz, M. Łobacz, Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie.
B. Skałbania, T. Lewandowska - Kidoń, Terapia pedagogiczna w zarysie.
G. King, Umiejętności terapeutyczne nauczycieli.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: