MS1-Diagnoza pedagogiczna 2300-NZ2-MS1-PWT-DP
Treści przedmiotu pozwalają słuchaczom poznać specyfikę, zadania, procedury i zasady diagnozy pedagogicznej. Student poznaje też różne metody poznawania i diagnozowania uczniów w płaszczyźnie rozwojowej oraz osiągnięć dydaktycznych. Przedmiot stwarza także okazję do przygotowania przez słuchaczy własnych technik diagnostycznych. Treści przedmiotu służą kształtowaniu umiejętności interpretowania wyników diagnozy i na tej podstawie określania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Celem przedmiotu jest także wyposażenie studentów w umiejętności projektowania działań terapeutycznych w oparciu o przeprowadzoną wcześniej diagnozę dziecka.Słuchacze uzyskują też wiedzę na temat diagnozowania środowiska społecznego dzieci, trudności edukacyjnych (np. dysleksji) i wychowawczych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
- zna procedury, zasady i metody diagnozy pedagogicznej
- interpretuje zadania diagnozy pedagogicznej w płaszczyźnie psychologicznej, socjologicznej i pedagogicznej
- rozumie i interpretuje związki pomiędzy wynikami diagnozy a działaniami terapeutycznymi
- rozróżnia rodzaje diagnozy i zna ich specyfikę
- posiada orientację w zakresie dobierania, modyfikowania oraz przygotowywania technik diagnostycznych adekwatnie do wyznaczonego celu diagnozy
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
- potrafi przygotować / opracować techniki i narzędzia służące diagnozie pedagogicznej uwzględniają cele diagnozy
- potrafi posługiwać się narzędziami poznawania i diagnozowania uczniów zwłaszcza wykazujących trudności edukacyjne
- potrafi na posługiwać się narzędziami poznawania i diagnozowania uczniów zwłaszcza wykazujących trudności edukacyjne
- potrafi na podstawie użytych strategii diagnostycznych określać związki przyczynowo - skutkowe służące wyjaśnianiu patomechanizmów i uwarunkowań trudności edukacyjnych dzieci
- potrafi na podstawie realizowanej diagnozy rozpoznawać potrzeby rozwojowe i edukacyjne
- potrafi nawiązywać dobry kontakt diagnostyczny z badanymi oraz współpracować z innymi dla poszerzenia wiedzy o dziecku
KOMPETENCJE
Student:
- jest wrażliwym i refleksyjnym obserwatorem dziecka lub grupy dzieci
- przestrzega zasad etycznych w postępowaniu diagnostycznym
- jest życzliwy w relacji z badanym i ma świadomość zagrożeń dla badanego wynikających z procedur i kontekstów diagnostycznych
- jest otwarty na wyniki modyfikujące zarówno przebieg jak i efekty diagnozy
Kryteria oceniania
Ocenianie oparte jest na trzech równowartych elementach:
- uczestniczenie w zajęciach
- aktywność na zajęciach
- prace pisemne (2 - 3) uwzgledniające m. in. przygotowanie narzędzi do diagnozy wybranych aspektów funkcjonowania dzieci, analizy uwarunkowań i kontekstów diagnozowania pedagogicznego oraz refleksji nad wyzwaniami i zagrozeniami procesu poznawania i diagnozowania uczniów przez nauczycieli
Literatura
E.Jarosz, E.Wysocka - Diagnoza psycho - pedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiazania
B.Cytowska, B. Winczura - Dziecko z zaburzeniami w rozwoju - konteksty diagnostyczne i terapeutyczne
J.Tomczuk, R. Zientara -Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej
A. Janowski - Poznawanie uczniów
M. Bogdanowicz - Ryzyko dysleksji - problem i diagnozowanie
B. Kaja - Problemy diagnozy i terapii zaburzeń u dzieci w wieku przedszkolnym
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: