MS1-Moduł specjalnościowy 1: Nauczyciel w przedszkolu i szkole 2300-NZ2-MS1-PW
W skład treści opracowywanych podczas zajęć kursowych wchodzą następujące zagadnienia: - teoretyczne podstawy nabywania języka przez dzieci, język a kontekst społeczny, język płaszczyzną integracji doświadczeń dziecka, czytanie i pisanie – nowe umiejętności językowe niezbędne w procesie komunikacji, wybrane koncepcje kształcenia językowego w przedszkolu i szkole, różne formy wypowiedzi językowej, budzenie zainteresowań literackich dzieci, sposoby opracowywania prozy i poezji, gramatyka i ortografia w klasach początkowych,
- konstruktywistyczne podejście do rozwijania umiejętności matematycznych dzieci oraz jego konsekwencje dla praktyki, metody tworzenia realistycznych kontekstów wyzwalających matematyczną twórczość dziecka, proces kształtowania pojęcia liczby i rozwijania sprawności rachunkowej dzieci, rola zadań tekstowych w matematycznym rozwoju dziecka oraz strategie rozwiązywania zadań tekstowych, rola gier w rozwoju matematycznym dziecka, proces rozwoju geometrycznej wiedzy dzieci, budowanie motywacji dzieci do uczenia się matematyki, proces projektowania i organizowania matematycznych sytuacji edukacyjnych w przedszkolu i szkole,
- cele, zadania, treści i zasady edukacji przyrodniczo-społecznej w edukacji wczesnoszkolnej w kontekście założeń konstruktywizmu, eksperyment, obserwacja i technologie informacyjno-komunikacyjne w procesie przybliżania dzieciom świata przyrody, nauki i techniki, edukacji regionalnej, europejskiej i wielokulturowej,
- różne aspekty funkcjonowania przedszkola i szkoły jako instytucji edukacyjnej, refleksja pedagogiczna i postawa twórcza wobec sytuacji dydaktycznych i wychowawczych w przedszkolu i szkole, wykorzystanie wiedzy teoretycznej w praktycznym działaniu, projektowanie, planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metody projektów, dokumentowanie i ewaluacja własnej pracy.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada wiedzę na temat specyfiki rozwoju społeczno-emocjonalnego, teorii socjalizacji, stylów wychowania, kierowania rozwojem dzieci i komunikowania werbalnego i niewerbalnego z dziećmi i innymi dorosłymi, i ich konsekwencji wychowawczych i edukacyjnych..
Zna zasady tworzenia pozytywnego klimatu emocjonalnego i wspierającego stylu komunikowania się z dziećmi.
Zna założenia konstruktywistycznych teorii uczenia się i nauczania z odniesieniem do początkowych etapów edukacji.
Zna wybrane koncepcje psycholingwistyczne i socjolingwistyczne dotyczące przyswajania i rozwoju języka dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz metody pobudzania ekspresji językowej i teatralnej dzieci w przedszkolu i na pierwszym etapie kształcenia.
Posiada wiedzę na temat gotowości dzieci w wieku wczesnoszkolnym do nauki czytania i pisania oraz zna różne metody nauczania czytania i pisania
Zna metody rozwijania u dzieci myślenia matematycznego i umiejętności rozwiązywania problemów.
Posiada wiedzę na temat zasad projektowania i realizowania zajęć z edukacji matematycznej, które sprzyjają rozwojowi umiejętności arytmetycznych, rozwiązywaniu zadań tekstowych, szukaniu prawidłowości i reguł.
Ma podstawową wiedzę na temat ekologii, wybranych zjawisk i procesów przyrodniczych, zna podstawowe pojęcia dotyczące edukacji regionalnej, europejskiej i międzykulturowej.
Zna podstawowe zasady organizacji edukacji językowej, matematycznej i przyrodniczej w przedszkolu i w klasach początkowych w paradygmacie badawczym i konstruktywistycznym.
Umiejętności
Projektuje sytuacje edukacyjne rozwijające umiejętności komunikacyjne i posługiwania się językiem (mówienie, czytanie pisanie), które sprzyjają wzbogacaniu zasobu słownikowego i elementów wiedzy o języku przez dzieci.
Organizuje proces edukacji matematycznej dzieci z uwzględnieniem trzech rodzajów reprezentacji poznawczej: aktywności enaktywnej, ikonicznej, symbolicznej.
Diagnozuje poziom opanowania przez dzieci umiejętności czytania i wypowiadania się w mowie i piśmie oraz umiejętności matematycznych, indywidualizuje proces edukacji.
Potrafi zaprojektować zajęcia z wykorzystaniem doświadczeń i eksperymentów badawczych w przedszkolu i w klasach 1-3 oraz zorganizować zajęcia przyrodnicze w naturalnym środowisku poza szkołą i przygotować dzieci do prowadzenia obserwacji i zbierania informacji z różnych źródeł.
Projektuje i realizuje sytuacje edukacyjne sprzyjające samodzielności i aktywności poznawczej dzieci w zakresie edukacji językowej, matematycznej, przyrodniczej, projektuje sposoby aktywizowania uczniów.
Wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji językowej, matematycznej i przyrodniczej.
Poddaje krytycznej analizie i refleksji obserwacje dokonane podczas praktyk w przedszkolu i szkole, prowadzone przez siebie zajęcia, formułuje kierunki zmian i wnioski teoretyczne i praktyczne.
Kompetencje społeczne
Rozumie znaczenie czytelnictwa i kontaktu z książką dla rozwoju zainteresowań i umiejętności językowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Ma świadomość roli języka i komunikatywnego porozumiewania się dla rozwoju i edukacji dzieci oraz myślenia matematycznego i działalności badawczej jako sposobu rozwijania aktywności poznawczej.
Pracuje w zespole projektując i realizując zajęcia z edukacji językowej, matematycznej, przyrodniczej.
W komunikowaniu z innymi podkreśla znaczenie refleksji pedagogicznej dla rozwoju zawodowego nauczyciela i edukacji dzieci.
Dzieli się z innymi wiedzą na temat znaczenia działań społecznych i ekologicznych podejmowanych przez dzieci i placówkę na rzecz środowiska lokalnego.
Literatura
Zestawy lektur zostały podane w opisach każdego z komponentów modułu.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: