MM-Współczesne koncepcje pedagogiki wczesnoszkolnej 2300-NZ2-MM/PW-WKPW
Zagadnienia szczegółowe
Problematyka wykładów koncentruje się wokół następujących tematów:
1.Pedagogika wczesnoszkolna - perspektywy rozwoju w świetle zmian i reform w edukacji elementarnej.
2.Nauczyciel wczesnej edukacji – partnerstwo edukacyjne: szkoła, rodzice, środowisko lokalne
3. Różne modele wczesnej edukacji na przykładzie doświadczeń wybranych krajów europejskich i USA
4. Psycholingwistyczne i socjolingwistyczne podstawy rozwoju języka dziecka
5.Międzynarodowe badania PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study), TIMSS (Trends in Mathematics and Science Study) - wnioski edukacyjne wynikające z analizy uzyskanych wyników dla edukacji wczesnoszkolnej.
6.Badania osiągnięć szkolnych dzieci kończących I etap edukacji - analiza wyników badań i ich implikacje pedagogiczne.
7 Współczesne koncepcje procesu uczenia się i ich psychologiczne uwarunkowania ( konstruktywizm, kognitywizm, konektywizm)
8.Wybrane problemy z zakresu początkowej nauki czytania i pisania - interakcyjny model nauki czytania i pisania.
9.Koncepcje edukacji matematycznej - podejście relacyjne vs instrumentalne.
10. Alternatywne koncepcje edukacji wczesnoszkolnej i ich współczesne zastosowania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student będzie potrafił:
Wiedza
- scharakteryzować główne nurty dyskursów we wczesnej edukacji
- opisać i zanalizować modele bycia nauczycielem i koncepcje roli zawodowej
- określić znaczenie kompetencji krytycznego myślenia nauczycieli wczesnej edukacji wobec zmian i reform edukacyjnych
- scharakteryzować wybrane modele edukacji elementarnej w krajach europejskich
- wymienić najważniejsze cechy współczesnych koncepcji procesu uczenia się
- zanalizować koncepcje nauki czytania i pisania w kontekście konstruktywizmu i interakcyjnego podejścia
- scharakteryzować wyniki badań polskich i międzynarodowych dotyczących efektywności kształcenia na I etapie edukacji w zakresie matematyki i wymienić rekomendacje dla praktyki edukacyjnej
Umiejętności
- podać przykłady z praktyki edukacyjnej transmisyjnego i konstruktywistycznego podejścia do edukacji wczesnoszkolnej
- wskazać i zilustrować przykładami najważniejsze wnioski wynikające z badań dla edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji językowej i matematycznej
- określić najważniejsze
kierunki zmian w polskiej edukacji wczesnoszkolnej
- dokonać krytycznej analizy alternatywnych koncepcji edukacji wczesnoszkolnej
Kompetencje społeczne
- podejmować dyskusję na tematy związane z problematyką wczesnej edukacji
- wymieniać poglądy w interakcji w grupie
- tworzyć koalicje podmiotów społecznych na rzecz zmiany edukacyjnej
Kryteria oceniania
Kolokwium podsumowujące kurs: 16 tematów podzielonych na 4 grupy zagadnień. Student wybiera po 2 zagadnienia z każdej z grup. Opracowuje łącznie 8 tematów.
Kryteria oceniania:
-zgodność tekstu z problematyką przedstawioną z zagadnieniach tematycznych
- logiczna i uporządkowana merytorycznie struktura wypowiedzi
- problemowe ujęcie zagadnień, łączenie wiedzy teoretycznej z praktyką
- poprawność językowa (stylistyczna i ortograficzna)
Kolokwium ma charakter opisowy a nie testowy.
Literatura
A. Brzezińska (red), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. GWP 2005;
- M. Dąbrowski,( Za) trudne, bo trzeba myśleć? O efektach nauczania matematyki na I etapie kształcenia. Warszawa 2013
- T. Garstka, Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniui, Warszawa 2016
- A. Gopnik, A. Meltzoff, P. Kuhl, Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas dzieci? - Media Rodzina 2004
D.Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. WAiP Warszawa 2009
- D. Klus-Stańska (red.), (Anty) edukacja wczesnoszkolna. Impuls 2014
- D. Klus-Stańska, Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wydawnictwo Akademickie Żak, 2010
- I. Kopaczyńska, Priorytety kształcenia wczesnoszkolnego w Polsce i Danii w świetle założeń programowych. W: Problemy Wczesnej Edukacji nr 1/2011
- E. Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. GWP 2012
- M. Dagiel, M. Żytko (red.), Nauczyciel edukacji początkowej 2008 i kontekst jego funkcjonowania. CKE 2009
- M. Dagiel, M. Żytko (red.), Szkolne rzeczywistości uczniów klas trzecich w środowisku wiejskim. CKE 2011
- J. Bonar, A. Buła (red.), Poznać zrozumieć, doświadczyć. Teoretyczne podstawy kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji. Impuls 2011
- - J. Holt, Zamiast edukacji.Warunki do uczenia się przez działanie. Impuls
2007
- B. Śliwerski, Znaczenie kształcenia kompetencji krytycznych nauczycieli wczesnej edukacji w: J. Bonar, A. Buła (red.), Poznać zrozumieć, doświadczyć. Teoretyczne podstawy kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji. Impuls 2011
- M. Wiśniewska-Kin, O rozdźwięku między kulturą edukacyjną w programach nauczania we wczesnej edukacji w Polsce i New Jersey (USA). W: Problemy Wczesnej Edukacji nr 1/2011
- M. Żytko, Edukacja językowa w szkole – między dążeniem do formalizacji schematu a refleksją nad uczestnictwem w zdarzeniach komunikacyjnych, rozdz. 12 w : red. D. Klus-Stańska, (Anty) edukacja wczesnoszkolna. Impuls 2014
- K. Konarzewski, K. Bulkowski (red.) TIMSS 2015. Wyniki międzynarodowego badania osiągnięć czwartoklasistów w matematyce i przyrodzie. IBE 2016
-- M. Żytko, B. Murawska, Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzecich klas szkoły podstawowej. Uczeń, szkoła, dom. Warszawa 2012
-
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: