MD-Wprowadzenie do metodyki nauczania dzieci języka angielskiego 2300-NZ2-MD-WNJ-WP-M
Poniższe zagadnienia będą omawiane w kontekście nauczania języka angielskiego w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej.
1. Charakterystyczne cechy różnych grup wiekowych dzieci a nauczanie języka obcego
2. Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej dzieci a przyswajanie języka obcego
3. Wczesna nauka języka obcego w Polsce
4. Rola nauczyciela we wczesnym nauczaniu języka obcego
5. Planowanie lekcji języka angielskiego i organizacja pracy na lekcji
6. Rodzaje interakcji w klasie i użycie języka obcego przez uczniów i nauczyciela
7. Techniki nauczania słownictwa, struktur językowych oraz wymowy
8. Wykorzystanie gier i zabaw na lekcjach językowych
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu student:
Wiedza:
-zna techniki pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym dotyczące nauki słownictwa, struktur językowych i wymowy
- zna różnice rozwojowe i różne potrzeby dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w zakresie rozwoju języka obcego
-zna gry i zabawy odpowiednie dla różnych grup wiekowych dzieci do wykorzystania na lekcji języka angielskiego
-zna zasady organizacji pracy na lekcji oraz sposoby dostosowania poziomu języka do umiejętności uczniów
-zna zasady planowania lekcji językowej
Umiejętności:
- ocenia przydatność pomocy dydaktycznych do wieku uczniów i wybiera odpowiednie pomoce
- adaptuje dany materiał dydaktyczny do potrzeb różnych grup uczniów
-planuje, opisuje i przeprowadza fragmenty lekcji poświęcone nauczaniu słownictwa, struktur gramatycznych oraz wymowy
-planuje całą lekcję poświęconą jednemu tematowi
- opracowuje własne pomoce dydaktyczne i wykorzystuje je w pracy z uczniami lub w mini-lekcji
kompetencje społeczne:
- docenia rolę nauczyciela w rozwoju językowym dzieci
- wykazuje się refleksją nad przeprowadzanymi samodzielnie mini-lekcjami oraz obserwacjami innych (np. lekcji nagranych na video)
Kryteria oceniania
Metody kształcenia wykorzystywane podczas kursu to: warsztat, dyskusje na temat przeczytanych lektur, przygotowanie i prowadzenie mini-lekcji, obserwacje lekcji (video).
Kurs kończy się zaliczeniem, którego uzyskanie zależy od wykonania następujących zadań:
-złożenia dwukrotnie podczas semestru Young Learners’ Teacher’s Pack – teczki z samodzielnie przygotowanymi planami i materiałami dydaktycznymi
- przeprowadzenia jednej mini-lekcji w semestrze
- udziału w krótkich dyskusjach na podstawie wskazanych lektur: rozdziałów i artykułów (na każdych zajęciach)
- przygotowanie zestawu zadań na podstawie materiałów z Biblioteki British Council
- zaliczenie z wynikiem min. 65% testu śródsemestralnego i testu końcowego
Student ma prawo do maksymalnie 2 nieobecności na zajęciach w semestrze.
Literatura
Obowiązkowa:
Ellis, G. & J. Brewster. 2003. The Storytelling Handbook. Penguin. London.
Brewster, J. et al. 2003. The Primary English Teacher’s Guide. Penguin. London.
Moon, J. 2000. Children Learning English. Macmillan: Oxford.
Szpotowicz, M & M.Szulc-Kurpaska. 2009. Teaching English to Young Learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Slattery, M & M. Willis. 2001. English for Primary Teachers. OUP: Oxford.
Uzupełniająca:
Phillips, S. 1993. Young Learners. RBFT. OUP. Oxford
Reilly, V. & S. Ward. 1997. Very Young Learners. RBFT. OUP. Oxford
Wright, A. 1995. Storytelling with Children. RBFT. OUP. Oxford
Wright, A. 1997. Creating Stories with Children. RBFT.OUP. Oxford
Phillips, S.1999. Drama with Children. Resource Books for Teachers. OUP: Oxford
Phillips, D, S, Burwood &H. Dunford. 2000. Projects with Young Learners. RBFT. OUP: Oxford
Lewis, G. & G. Bedson. 2002. Games for Children. Resource Books for Teachers. OUP: Oxford
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: