MD-Instytucje państwa obywatelskiego 2300-NZ2-MD-PO-IPO
Celem konwersatorium jest przekazanie wiedzy dotyczącej zmian zachodzących w Polsce po 1989 roku w kontekście powstawania i rozwijania się organizacji pozarządowych. Szczególny nacisk jest położony na analizę systemu tzw. dialogu społecznego i poznanie instytucji wspierających tenże dialog. Ponadto celem jest wyposażenie studentów w narzędzia pozwalające na samodzielne stworzenie własnego modelu współpracy placówek oświatowych i organizacji pozarządowych.
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
1. zdefiniuje i dokona analizy pojęć z zakresu tematyki państwa obywatelskiego,
2. odróżni funkcje i zadania organizacji samorzadowych i pozarządowych,
3. zastosuje wzory działania NGO (non-governmental organization) do stworzenia własnego modelu współpracy szkoły i organizacji pozarządowych,
4. oceni wpływ NGO na wzrost poziomu aktywności obywatelskiej,
5. oszacuje znaczenie działalności trzeciego sektora dla rozwoju placówek oświatowych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę następuje na podstawie:
-bieżącej oceny przygotowania do zajęć
-prezentacji
-kontroli obecności
Literatura
1. H. Domański, A. Rychard, P. Śpiewak: Polska jedna czy wiele? Wyd. TRIO, Warszawa 2005.
2. Grabowska, T. Szawiel: Budowanie demokracji. Wyd. PWN, Warszawa 2001.
3. M. Marody (red.): Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku. Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2007.
4. E. Wnuk-Lipiński: Socjologia życia publicznego. Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2005.
5. M. Witkowska, A. Wierzbicki (red.): Społeczeństwo obywatelskie. Wyd. ASPRA-Jr, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: