MS2-Moduł specjalnościowy 2: Wspieranie rozwoju dziecka w przedszkolu i szkole 2300-NZ1-MS2-EP
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do kompetentnego stymulowania rozwoju dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym. Studenci poznają sylwetkę prawidłowego rozwoju dziecka w różnych sferach oraz odchylenia w tym zakresie. Poznają też metody postępowania dydaktyczno – wychowawczego służącemu zarówno wspieraniu rozwoju, gdy przebiega on prawidłowo jak również wówczas, gdy stwierdza się nieprawidłowości w tym zakresie. Słuchacze poznają także strategie wspierania dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz wybitnie uzdolnionych. Uczą się również diagnozowania i klasyfikowania potrzeb rozwojowych i wyznaczania na tej podstawie indywidualnych programów rozwojowych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
- student ma wiedzę nt. cech prawidłowego rozwoju dzieci przedszkolnych i szkolnych
- orientuje się w zaburzeniach rozwojowych dzieci i sposobach ich klasyfikowania
- zna metody stymulowania rozwoju dzieci
- orientuje się w odchyleniach rozwojowych dzieci i ich przyczynach
- ma wiedzę nt. objawów, rodzajów oraz skutków edukacyjnych i poza
edukacyjnych zaburzeń rozwojowych
- zna wybrane sposoby i narzędzia diagnozy pedagogicznej dzieci zdolnych i mających trudności edukacyjne
- posiada wiedzę nt. zakresów, rodzajów,przyczyn i objawów trudności edukacyjnych dzieci
- zna narzędzia służące monitorowaniu pracy pedagogicznej
- ma wiedzę nt. specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i sposobów postępowania terapeutycznego wobec nich
-posiada wiedzę nt. różnych sposobów oceniania osiągnięć szkolnych dzieci ze szczególnym uwzględnieniem oceniania kształtującego
-posiada wiedzę pozwalającą nawiązywać współpracę ze środowiskiem lokalnym, instytucjami, specjalistami i rodzicami dzieci na rzecz ich rozwoju edukacji
-ma wiedzę pozwalającą wykorzystywać ocenianie szkolne na rzecz motywowania i aktywizowania edukacyjnego dzieci
- zna zasady etyki zawodowej nauczyciela i terapeuty
Umiejętności
- potrafi klasyfikować nieprawidłowości rozwojowe
- potrafi wyróżnić dziecko z zaburzeniami rozwojowymi lub uzdolnieniami z grupy
- potrafi diagnozować potrzeby rozwojowe dzieci
- potrafi konstruować i dobierać narzędzia służące monitorowaniu pracy pedagogicznej
-potrafi posługiwać się narzędziami diagnozy pedagogicznej oraz analizować jej wyniki
-potrafi kategoryzować nieprawidłowości rozwoju mowy dziecka i wskazywać odpowiednie działania wspierające
-potrafi dobierać działania pedagogiczne do pracy z dziećmi zdolnymi i z trudnościami edukacyjnymi
- potrafi nawiązywać współpracę z rodzicami, specjalistami i innymi nauczycielami na rzecz wspierania rozwoju edukacji dzieci
- wykorzystuje różne formy oceniania szkolnego dla wspierania edukacji dzieci
Kompetencje społeczne
- nawiązuje dobry kontakt z dziećmi
- współpracuje z rodzicami i specjalistami na rzecz rozwoju dziecka
- jest elastyczny i otwarty na zróżnicowane sytuacje edukacyjne i potrzeby dzieci
- w ocenianiu,diagnozowaniu i terapii uczniów posługuje się zasadami etyki pedagogicznej
-jest pomocny i wspierający w każdej trudnej dla dziecka sytuacji i podobnie postępuje w stosunku do jego rodziców
-jest zaangażowany we współpracę z rodzicami uczniów
Kryteria oceniania
podstawowym kryterium oceny jest aktywne uczestnictwo studenta w zająciach oraz przygotowywanie projektów zwiazanych z oddziaływaniami terapeutycznymi wobec dzieci
Literatura
E. Filipiak - Rozwijanie zdolności uczenia się
B. Skałbania - Diagnostyka pedagogiczna
A. Bolejko, M. Zinczuk - Terapia pedagogiczna w teorii i praktyce
E. Gruszczyk - Kolczyńska; E. Zielińska - Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczynają naukę w szkole
M. Harmin - Duch klasy. Jak motywować uczniów do nauki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: