MS1-Rozwój poznawczy i społeczno-emocjonalny dziecka w przedszkolu i szkole 2300-NZ1-MS1-EP-RP
Geneza emocji: źródła biologiczne i sołeczne; emocje podstawowe i samoświadomościowe;
Więzi emocjonalne (przywiązanie), samopoczucie dziecka; poczucie ja, poczucie wartości, inteligencja emocjonlane-geneza i konsekwencje rozwojowe dla samodzielności poznawczej dzieckas (Bowlby, Ainsworth, Erikson, Greensan, GOleman, Gardner);
Dziecięce rozumienie związków między myśleniem i uczuciami;
Odkrywanie emocji przez dzieci:tworzenie jezyka emocji;kompetencje emocjonlasne (Schaffer);
Relacje rówiesnicze i socjalizacja (główne szkoły i podejścia teoretyczne), implikacje dla praktyki w rzedszkolu i szkole;
Myślenie i rozumienie społeczne a relacje w rodzinie (epizody wspólnego zaangażowania);relacje rówieśnicze (przyjaźnie) ;tutoring rówieśniczy (konstruktywizm poznawczy (Piaget) i społecvzno-kulturowy (Wygotski i następcy), koncepcja rusztowania ((Wood, Bruner);
Matapoznanie;osobiste teorie nt. umysłu, motywacji a uczenie się dzieci; znaczenie intersubiektywności, zabawy tematycznej...
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna biologiczne i społeczne źródła emocji podstawowych i samoświadomościowych.
Zna rolę więzi emocjonalnych (dziecko-podstawowa figura matczyna), samopoczucia dziecka, poczucia ja i poczucia wartości dla ogólnego rozwoju dziecka a zwłaszca jego samodzielności poznawczej i eksploracji świata (podstawowe założenie teoretyczne i implikacje praktyczne: Bowlby, Ainsworth, Erikson, Gardner, Goleman...);
Posiada wiedzę na temat związków między emocjami i myśleniem dzieci; między myśleniem i myśleniem społecznym dzieci;
Wyjaśnia, w jaki sposób dzieci odkrywają emocje własne i innych, tworzą język emocji i kompetencje emocjonalne (Schaffer);
Posiada wiedzę nt relacji rówieśniczych i socjalizacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym:tutoring rówieśniczy, status socjometryczny, konflikty między dziecmi, rola ucznia;
Wie jakie jest właściwy rozwojowo środowiska uczenia się dziecka dla jego rozowju społeczno-emocjonalnego i jakie jest jego znaczenie rozwojowe;
Zna różnice między konstruktywizmem poznawczym i społeczno-kulturowym;zna podstawowe pojęcia (Piaget vs Wygotski; Bronfenbrenner-ekologiczna teoria rozwoju);
Wie na czym polega budowanie intelektualnego rusztowania (scaffolding: Wood) i kierowane uczestniczenie (Rogoff) przez eksperta (rówieśnicy, nauczyciele);
Zna założenia odnoszące się do roli metapoznania (osobiste teorie umysłu) w ujęciu nauczycieli (Bruner) i dzieci; czynniki poznawcze, emocjonalne, motywacyjne (dotychczasowe badania nad metapoznaniem).
Umiejętności
Wyjaśni genezę emocji, scharakteryzuje emocje podstawowe i samośwaidomosciowe;
Zintepretuje kroki milowe w rozwoju emocjonalnym i społecznym:rolę mowy i związki z rozwojem poznawczym dzieci;
Wyjaśni rolę środowiska rodzinnego (relacje w rodzinie, przywiązanie) i rówieśniczego (uczenie się kooperacyjne, przyjaźnie dzieci, konflikty między dziecmi) dla rozwoju społecznego i myślenia dzieci;
Potrafi wyjaśnić znaczenie podstawowych dyspozycji emocjonalnych dla rozwoju społecznego i poznawczego dzieci (teorie i badania);
Potrafi zaprojetować środowisko uczenia się sprzyjające nawiązywaniu relacji rówieśniczych, tworzeniu przyjaźni między dziećmi, uczeniu się kooperacyjnemu, pracy metodą projektów na przykładzie rozwiazań z High/Scope i Reggio Emilia;
Wykorzystuje strategie 6 kroków w rozwiązywaniu konfliktów miedzy dziećmi;
Rozumie znaczenie dziecięcej wiedzy o myśleniu w uczeniu się dzieci i własnych TU na temat dzieci.
Kompetencje społeczne
Posiada wiedzę i umiejętności udzielania pozytywnej informacji zwrotnej (pozytywnych wzmocnień); jest wrażliwy na indywidualne zróżnicowanie rozwojowe wśrod dzieci; poprawnie etycznie dzieli się wiedzą z rodzicami i nauczycielami. Uwzględnia te różnice w konstruowaniu środowiska uczenia sie dziecka; jest otwarty na innowacje pedagogiczne; tworzy relacje oparte na zaufaniu z dziećmi i ich rodzicami; tworzy emocjonalnie pozytywyną, wspierająca atmosferę w środowisku uczenia się dzieci.
Kryteria oceniania
W ramach zaliczenia przedmiotu studenci przeprowadzają wywiad z rodzicem/opiekunem dziecka w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym. W wywiadzie uwzględniają:
- obszary omawiane podczas wykładów
- proponowane sposoby wsparcia wymienionych obszarów rozwojowych.
Zaliczenie uzyskuje student, który: przeprowadzi wywiad, dokona jego transkrypcji, do każdego obszaru opracuje strategie wsparcie i przedłoży opracowany wywiad w formie pisemnej (przedstawionej na początku semestru przez osobę prowadzącą).
Literatura
Bruner J. (2006) Kultura edukacji (wybrane rozdziały)
Dunn J. (2008) Przyjaźnie dzieci (wybrane rozdziały)
Karwowska-Struczyk M. (2011) Pedagogika przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiazań
Karwowska-Struczyk M. (2011) Reggio Emilia-pożądana filozofia dla przedszkola, w: Problemy Wczesnej Edukacji,4
Robson S. (2012) Developing thinking&understanding in young children
Schaffer R. (2005) Psychologia dziecka
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: