MS1-Pedagogika wczesnoszkolna 2300-NZ1-MS1-EP-PW
Szczegółowe zagadnienia tematyczne wykładu obejmują:
1. Pedagogika wczesnoszkolna – przedmiot badań i perspektywy rozwoju w świetle zmian w edukacji elementarnej.
- przedmiot badań pedagogiki wczesnoszkolnej
- podejście pryncypialno-dedukcyjne a dynamiczno-indukcyjne
- relacja teoria a praktyka edukacyjna
- pedagogika wczesnoszkolna w ujęciu historycznym
2. Rozwój dziecka we wczesnym wieku szkolnym w świetle współczesnych koncepcji psychologicznych;
3.Rola nauczyciela wczesnej edukacji. Od porozumiewania się do kształcenia. Progi edukacyjne w szkole podstawowej.
-zadania nauczyciela wczesnej edukacji: rozwijanie kompetencji, poczucia kompetencji, stymulowanie aktywności, rozwijanie poczucia własnej wartości.
- indywidualne teorie nauczycieli (ideologie) a praktyka edukacyjna
- modele bycia nauczycielem
- specyfika pracy nauczyciela wczesnej edukacji
4.Nierówności społeczne w polskim systemie wczesnej edukacji: dzieci z obszarów biedy i zaniedbań kulturowych; progi edukacyjne i ich pokonywanie
5. Proces szkolnej socjalizacji
- socjalizacja w teoriach socjologicznych (teorie funkcjonalno-strukturalne, teoria konfliktów, podejście interpretatywne)
- socjalizacja w teoriach psychologicznych (behawioryzm, teorie humanistyczne, podejście poznawcze)
6. Warunki rozwoju myślenia uczniów w edukacji wczesnoszkolnej
- bariery rozwoju myślenia
- rola nauczyciela w rozwijaniu myślenia dzieci
7. Tutoring rówieśniczy w edukacji elementarnej i jego znaczenie w procesie uczenia się.
- rodzaje tutoringu (partner wie” więcej lub” wie inaczej”)
- znaczenie tutoringu rówieśniczego w rozwoju poznawczym dzieci
8. Reformy edukacji wczesnoszkolnej: podstawy programowe, podręczniki; obraz świata w szkolnych podręcznikach; płeć kulturowa a szkolne podręczniki
9. Rozwijanie umiejętności językowych i matematycznych dziec w edukacjii wczesnoszkolnej: czytanie, pisanie, mówienie; zaradność matematyczna, rozwiązywanie typowych i nietypowych zadań i problemów
10. Poznawanie uczniów i ocenianie ich szkolnych osiągnięć
- diagnoza i jej znaczenie dla edukacji.
- pojęcie i funkcje oceniania
- ocenianie kształtujące (formatywne) a ocenianie sumatywne
- ocenianie opisowe we wczesnej edukacji: szanse i ograniczenia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
- opisać podstawowe obszary badań pedagogiki wczesnoszkolnej
- scharakteryzować dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej i ich teoretyczny i praktyczny kontekst
- opisać wybrane koncepcje wczesnej edukacji w ujęciu historycznym
- przedstawić strategie uczenia się dzieci w wieku wczesnoszkolnym
- opisać zadania nauczyciela wczesnej edukacji oraz najważniejsze kompetencje zawodowe
- opisać osiągnięcia rozwojowe dzieci w wieku wczesnoszkolnym
- przedstawić sposoby poznawania i oceniania szkolnych osiągnięć uczniów
Umiejętności
- porównać różne koncepcje edukacji wczesnoszkolnej, wskazać podobieństwa i różnice
- podać przykłady z praktyki szkolnej ilustrujące różne podejścia do edukacji wczesnoszkolnej
- uzasadnić tworzenie określonych sytuacji edukacyjnych służących wspieraniu aktywności i współodpowiedzialności uczniów za proces uczenia się
- podać przykłady sytuacji edukacyjnych z obszaru edukacji matematycznej i językowej wspierających rozwój myślenia i współpracy w rozwiązywaniu problemów
Kompetencje społeczne
- współpraca w grupie dotycząca analizy problemów edukacyjnych
- tworzenie listy podmiotów społecznych wspierających jakość edukacji wczesnoszkolnej i projektowanie obszarów wspólnych działań
Kryteria oceniania
Kolokwium z całej tematyki zajęć. Studenci otrzymują 16 zagadnień podzielonych na 4 grupy po 4 tematy w każdej i opracowują podczas pisemnego zaliczenia po jednym zagadnieniu z każdego tematu, czyli w sumie 4 tematy. Kryteria oceniania:
-zgodność tekstu z problematyką przedstawioną z zagadnieniach tematycznych 30%
- logiczna i uporządkowana merytorycznie struktura wypowiedzi 20%
- problemowe ujęcie zagadnień 30%
- poprawność językowa (stylistyczna i ortograficzna) 20%
Literatura
- red. D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika Wczesnoszkolna– dyskursy, problemy, rozwiązania , WAiP 2009
- red. D. Klus-Stańska, (Anty) edukacja wczesnoszkolna , Impuls 2015
- red. A. Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka, GWP 2005
- Pedagogika w pokoju nauczycielskim (red. K. Kruszewski), WSiP 2000
- red. A. Brzezińska (i inni), 6 –latek w szkole. Rozwój i wspomaganie rozwoju. Wydawnictwo Humaniora 2014,
- D. Wood, Jak dzieci uczą się i myślą? Społeczne konteksty rozwoju poznawczego. Rozdz. 1 Obrazy dzieciństwa i ich odbicie w nauczaniu
- J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli. CEO 2015
- B. Śliwerski, Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. GWP 2007
- R. Fisher, Uczymy jak myśleć. WSiP 1999
- A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać.
- D. Klus-Stańska, Konstruowanie wiedzy w szkole. Wydawnictwo UWM 2000
- E Kochanowska, Wiedza osobista dziecka w refleksji i praktyce nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Impuls 2018
- M. Dąbrowski, Pozwólmy dzieciom myśleć
- M. Żytko, Pozwólmy dzieciom mówić i pisać
- M. Wiśniewska-Kin, Dominacja a wyzwolenie.Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy. Łódź 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: