MS1-Pedagogika przedszkolna 2300-NZ1-MS1-EP-PP
Celem zajęć jest poznanie przedmiotu i zadań pedagogiki przedszkolnej oraz
specyfiki pracy z dzieckiem w tym wieku. Refleksyjna analiza podejść
metodologicznych do praktyki. Rozważania dotyczące typów sytuacji
edukacyjnych; modeli interakcji dorosły-dziecko; zabawy oraz jej roli w rozwoju i uczeniu się dziecka; projektowanie i organizowanie sytuacji edukacyjnych
/metoda projektów badawczych/;wczesne wprowadzanie dziecka w świat pisma; rola przedszkolaka-rola ucznia oraz zagadnienia ukrytego programu.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
- Student zdobywa wiedzę na temat pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.
-Student zdobywa umiejętności analizy tekstów dotyczących typów
sytuacji edukacyjnych.
- Student zdobywa umiejętność samodzielnego formułowania wniosków
oraz interpretacji czytanych tekstów.
-Student potrafi samodzielnie projektować przestrzeń edukacyjną adekwatnie
do potrzeb rozwojowych dziecka.
- Student samodzielnie angażuje się w pomoc edukacyjną dziecku.
- Student umie skutecznie współpracować z rodzicami dziecka.
Kryteria oceniania
Praca pisemna zaliczeniowa na koniec semestru. Pracę uważa się za zaliczoną jeśli 60 % treści jest poprawna.
Literatura
1. Borowska K.: Język domu i język szkoły-zderzenie dwóch światów czy płaszczyzna rozwoju.(w): Renesans nauczania całościowego. Warszawa 2003.
2. Brzezińska A.: Wspomaganie rozwoju dzieci w wieku od 5 do 7 lat a ich
gotowość do radzenia sobie z wyzwaniami szkoły.(w): Edukacja 2012 nr1.
3. Dylak S.: Konstruktywizm jako obiecująca perspektywa w kształceniu
nauczycieli.(w): Współczesność a kształcenie nauczycieli. Warszawa 2000.
4. Helm J.Katz L.: Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej.
Warszawa 2003.
5. Jaszczyszyn E.: Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu. Białystok 2010.
6.Klim-Klimaszewska A.: Pedagogika przedszkolna. Warszawa 2009.
7. Kielar-Turska M.: Zobaczyć więcej niż widać. (w): Wychowanie w Przedszkolu
2008 nr2.
8. Klus-Stańska D., Romankiewicz D.: Komunikaty nauczycieli przedszkoli jako
nośnik ukrytego programu. (w): Wychowanie w Przedszkolu 1995 nr 3.
9. Krasowicz-Kupis B.: Rozwój metajęzyka a osiągnięcia w czytaniu dzieci
6-9- lat. Lublin 1998.
10.Lubomirska K.: Metoda projektów badawczych w pracy z dzieckiem społecznie biernym.(w): Kwartalnik Pedagogiczny 2012 nr 4.
11. Lubomirska K.: Zarys koncepcji promującej rozwój dziecka. (w): Edukacja
elementarna 2005.
12. Lubomirska K.: Znaczenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
w procesie wychowania człowieka. (w): Wspieranie rozwoju dzieci w procesie wczesnej edukacji. Wrocław 2008.
13.Mendel M.: Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy. Toruń 2007
14.Michalak R.: Konstruktywistyczna perspektywa założonego modelu edukacji
elementarnej. (w): Edukacja elementarna 2005.
15. Okoń W.: Zabawa a rzeczywistość. Warszawa l991
16.PiagetJ.: Dokąd zmierza edukacja. Warszawa l979.
17.Sławińska M.: Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu. Kraków 2010.
18.Wygotski L.: Zabawa i jej rola w rozwoju dziecka. (w): Dziecko w zabawie i
świecie języka. Warszawa 1995.
19.Zwiernik J.: Szanse rozwojowe dziecka wobec projektowania okazji edukacyjnych. (w): Wychowanie w Przedszkolu l986 nr11.
20.Żytko M.: Znaczenie edukacji przedszkolnej w rozwoju dziecka. (w): Edukacja
elementarna 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: