MS1-Muzyka dla nauczycieli 2300-NZ1-MS1-EP-MUZ
I.Etapy rozwoju muzykalności i zdolności muzycznych na poszczególnych etapach rozwoju człowieka. II. Podstawowe wiadomości z zakresu wiedzy o muzyce i jej elementach. Wiedza o dźwiękach, zapisie muzyki i sposobach organizacji materiału dźwiękowego. Zasady konstrukcji utworów muzycznych. Podstawowe pojęcia dotyczące form muzycznych: motyw, fraza, zdanie, okres, temat, polifonia, homofonia. Formy: jednoczęściowa (A), dwuczęściowa (AB), repryzowa (ABA), rondo, wariacje,kanon. III. Kolejność wprowadzania pojęć muzycznych w zależności od etapu rozwoju i możliwości wykonawczych dziecka.
IV. Podstawowe pojęcia muzyczne umożliwiające kształcenie wyobrażeń muzycznych. Pięć form aktywności muzycznej: śpiew, ruch przy muzyce, gra na prostych instrumentach, słuchanie muzyki
i tworzenie muzyki elementarnej. V. Kryteria doboru repertuaru i metodyka nauczania muzyki opartej na pięciu formach aktywności muzycznej dziecka. VI. Sposoby kształcenia słuchu i uczenia piosenek z uwzględnieniem skali głosu i możliwości głosowych dzieci. VII. Możliwości ruchowe dzieci w poszczególnych przedziałach wiekowych.
Kolejność wprowadzania i sposoby uczenia układów ruchowych i tańców.
VIII. Gra na instrumentach perkusyjnych oraz zasady tworzenia muzyki elementarnej, głównie techniką improwizacji swobodnej lub kierowanej, przy pomocy gestodźwięków, instrumentów niekonwencjonalnych i Instrumentarium Orffa. IX. Sposoby tworzenia muzyki elementarnej-uczenia przez odkrywanie poprzez stwarzanie sytuacji dydaktycznych umożliwiających samodzielne poszukiwania rozwiązań w zadaniach twórczych. X. Typy przeżyć muzycznych – próba określenia własnego stylu słuchania muzyki. Wprowadzenie studentów w kulturę muzyczną poprzez kształcenie wrażliwości muzycznej i gustu muzycznego
w kontaktach z wartościowym repertuarem muzycznym.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia:
Student:
-zna etapy rozwoju muzykalności i zdolności muzycznych człowieka
-potrafi wymienić kryteria doboru repertuaru muzycznego dla dzieci
- zna i rozumie podstawowe pojęcia i słownictwo związane z kulturą muzyczną
- zna elementy muzyki, ich rolę i znaczenie w odbiorze dzieła muzycznego
- zna zasady konstrukcji utworów muzycznych oraz podstawowe pojęcia dotyczące form muzycznych
- zna typy przeżyć muzycznych, rozumie wpływ wiedzy o muzyce na adekwatny odbiór muzyki
-zna swoje preferencje muzyczne i ich znaczenie w dydaktyce zajęć muzycznych
-zna miejsca, w których można posłuchać muzyki wartościowej
-wie, jaka jest rola utworu muzycznego oraz rola dyrygenta w kreowaniu muzyki
-dostrzega aspekt wspólnotowy przeżyć muzycznych i potrafi go wykorzystać w pracy dydaktycznej
-ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy muzycznej, samokształcenia i żywego kontaktu z muzyką
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
-aktywne uczestnictwo w zajęciach
-zaliczenia cząstkowe poszczególnych aktywności muzycznych
-zaliczenie sprawdzianu z zakresu zagadnień poruszanych podczas zajęć i w zaleconej lekturze
Praca pisemna nt.: Mój styl słuchania muzyki na podstawie lektury na temat przeżycia muzycznego. Próba określenia własnego typu percepcji muzyki na podstawie lektury (J. Wierszyłowski, Psychologia muzyki).
Literatura
Literatura:
Burowska Z. Wprowadzenie w kulturę muzyczną. Dymara B. (red.), Dziecko w świecie muzyki Muchenberg B., Pogadanki o muzyce. Przychodzińska-Kaciczak M., Zrozumieć muzykę. Sacher W.A. Słuchanie muzyki a kształtowanie emocjonalności dzieci. Smoczyńska-Nachtman U., Kalendarz muzyczny w przedszkolu. Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci. Umuzykalnienie według koncepcji Carla Orffa. Śmiechowski B., O muzyce najpiękniejszej ze sztuk. Historia muzyk Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, wyd. II rozdz. VI
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: