MS1-Język polski dla nauczycieli 2300-NZ1-MS1-EP-JEZ
Główne zagadnienia tworzące treść kursu:
1. Rozwój umiejętności językowych dziecka w aspekcie artykulacyjnym/fonologicznym, leksykalnym, składniowym i komunikacyjnym
2. Język jako system, komunikacja językowa (pragmatyka językowa z elementami retoryki), stylistyka
3. Fonetyka z elementami fonologii
4. Fleksja i nauka o częściach mowy
5. Leksykologia z elementami semantyki, frazeologia, słowotwórstwo
6. Składnia
7. Tekstologia (lingwistyka tekstu)
8. Wiedza o języku w podręcznikach do kształcenia wczesnoszkolnego. Jak przygotować ucznia do II etapu kształcenia.
Efekty kształcenia
Student
- zna podstawowe etapy rozwoju poszczególnych sprawności językowych dzieci do 10 r.ż.,
- zna podstawowe pojęcia i terminy z zakresu wiedzy o języku,
- potrafi połączyć poszczególne obszary wiedzy o języku w spójny system podporządkowany funkcjom komunikacyjnym,
- potrafi zaplanować pojedyncze zadania/ćwiczenia i zajęcia dydaktyczne z zakresu wiedzy o języku.
Kryteria oceniania
Uzyskanie co najmniej 80% punktów przewidzianych za test z wiedzy o języku.
Przygotowanie scenariusza zajęć dydaktycznych z zakresu wybranego obszaru wiedzy o języku, spełniającego następujące warunki:
- scenariusz obejmuje pojedyncze zajęcia z zakresu wiedzy o języku,
- w scenariuszu określona została grupa odbiorców (przedszkolaki lub uczniowie klas 1-3), a poziom trudności zajęć jest dostosowany do wieku odbiorców,
- scenariusz jest dostosowany do obowiązującej podstawy programowej,
- scenariusz jest przygotowany poprawnie pod względem merytorycznym i dydaktycznym,
- scenariusz obejmuje: jasno określone cele dla uczniów, opis metod i technik dydaktycznych oraz form pracy i niezbędnych materiałów (w tym materiału językowego), opis przewidzianych aktywności, opis metod ewaluacji osiągnięć uczniów,
- scenariusz jest oryginalną i ciekawą propozycją zajęć opartych na współczesnych tekstach dla dzieci.
Test z wiedzy o języku.
Scenariusz zajęć dydaktycznych z zakresu wybranego obszaru wiedzy o języku.
Literatura
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S.,Tekstologia, Warszawa 2009.
Karaś H., Wierzbicka-Piotrowska E., Wśród znaków kultury. Kształcenie językowe. Stylistyka, Kielce 2004.
Karaś H., Wierzbicka-Piotrowska E., Wśród znaków kultury. Kształcenie językowe. Retoryka, Kielce 2004.
Mikołajczuk A., Puzynina J. (red.), Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne, Warszawa 2004.
Podracki J., Składnia polska, Warszawa 1997.
Podracki J. (red.), Wielki słownik ortograficzno-fleksyjny, Warszawa 2001.
Tokarski R., Słownictwo jako interpretacja świata [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2, red. Bartmiński J., Lublin 1993.
Wierzbicka A., Wierzbicki P., Praktyczna stylistyka, Warszawa 1970.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: