MS1-Moduł specjalnościowy 1: Podstawy pracy w przedszkolu i szkole 2300-NZ1-MS1-EP
W skład treści opracowywanych podczas zajęć kursowych wchodzą następujące zagadnienia:
- geneza emocji, inteligencja emocjonalna, rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
- myślenie i rozumowanie dziecka, koncepcje rozwoju poznawczego, rozumienie społeczne a relacje w rodzinie i relacje rówieśnicze,
- relacje między dziecięcym myśleniem i uczuciami,
- osobiste teorie na temat umysłu, motywacji a uczenie się, znaczenie intersubiektywności, zabawy, narracji,
- podstawowe zagadnienia gramatyki i kultury języka polskiego,
- współczesna literatura dziecięca wyróżniona za wartość literacką i pedagogiczną, geneza wybranych pozycji, ich cech semantycznych i formalnych,
- kryteria literackiej i pedagogicznej oceny tekstu, materiału graficznego i edytorstwa książki adresowanej do dziecka,
- zasady i przykłady animacji czytelnictwa dziecięcego,
- podstawowe zagadnienia z zakresu arytmetyki, geometrii, algebry,
- organizowanie danych,
- elementy probabilistyki, rozumowania o charakterze probabilistycznym,
- wybrane metody i formy zdobywania, gromadzenia, analizowania i systematyzowania oraz przetwarzania i wykorzystywania informacji z różnych dziedzin wiedzy,
- istota i struktura projektu edukacyjnego,
- podstawowe zagadnienia z zakresu botaniki, zoologii, fizyki, chemii, geografii itp.,
- edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjnej,
- kultura muzyczna człowieka w kontekście jego potrzeb osobistych, systemowych uwarunkowań edukacyjnych oraz wpływu społeczeństwa informatycznego na kształtowanie się gustu muzycznego,
- rodzaje aktywności muzycznych (śpiew, ruch z muzyką, gra na instrumentach Orffa, słuchanie i tworzenie muzyki elementarnej) oraz metody prowadzenia zajęć muzycznych z dziećmi,
- rodzaje muzyki i aktywności muzycznych w pozamuzycznych obszarach kształcenia dzieci,
- wartość aktywności muzycznych podejmowanych we wczesnym dzieciństwie dla rozwoju harmonijnej i twórczej osobowości człowieka, zasady organizowania środowiska dziecka, by w przyszłości było ono świadomym odbiorcą kultury wysokiej,
- podstawowe pojęcia związane z kulturą artystyczną, różne rodzaje dzieł plastycznych oraz kryteria ich oceniania,
- podstawowa wiedza o instytucjach artystycznych i współczesnym życiu kulturalnym.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Posiada wiedzę na temat cech charakterystycznych rozwoju poznawczego i społeczno-emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Posiada wiedzę na temat podstawowych zagadnień gramatyki i kultury języka polskiego.
Posiada wiedzę na temat zasad doboru i korzystania z literatury dziecięcej w pracy pedagogicznej.
Zna wybrane pozycje z literatury dla dzieci, ma wiedzę na temat genezy tej literatury, jej cech semantycznych i formalnych.
Zna i rozumie podstawowe pojęcia matematyczne z zakresu algebry i geometrii i możliwości ich praktycznego zastosowania.
Posiada wiedzę na temat stosowania metod i narzędzi matematycznych w sytuacjach codziennych, w szczególności strategii rozwiązywania problemów.
Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z kulturą artystyczną, różne rodzaje muzyki i dzieł plastycznych oraz kryteria ich oceniania.
Ma podstawową wiedzę o instytucjach artystycznych i orientację we współczesnym życiu kulturalnym.
Ma podstawową wiedzę na temat osiągnięć współczesnej nauki i technologii, w szczególności z obszaru nauk przyrodniczych.
Zna różne sposoby wprowadzania małych dzieci w świat nauki, z uwzględnieniem ich możliwości i potrzeb poznawczych w procesie konstruowania wiedzy, rozwijania ich zainteresowań, kształtowania krytycznej postawy wobec informacji jako rezultatu korzystania z różnych źródeł wiedzy.
Umiejętności
Potrafi świadomie dobierać środki językowe w procesie komunikowania się.
Potrafi wykorzystywać w praktyce literaturę dla dzieci, dostosować wybór lektur do potrzeb rozwojowych i zainteresowań dzieci
Potrafi zastosować wiedzę i rozumowanie matematyczne do rozwiązywania problemów i praktycznych zadań.
Potrafi prowadzić proste rozumowania matematyczne-zarówno o charakterze deterministycznym, jak i probabilistycznym.
Potrafi posługiwać się różnymi modelami i reprezentacjami obiektów matematycznych podczas rozwiązywania zadań i problemów.
Dostrzega związek i zastosowanie rozumowania matematycznego w innych dziedzinach nauki.
Potrafi rozróżnić elementy dzieła muzycznego i je zanalizować oraz wypowiadać się na temat słuchanej muzyki, używając pojęcia języka muzycznego.
Potrafi rozróżnić elementy strukturalne dzieła muzycznego, zanalizować je oraz wypowiadać się na temat słuchanej i wykonywanej muzyki, używając pojęć języka muzycznego.
Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury artystycznej – przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w celu określenia znaczeń, zasięgu oddziaływania społecznego oraz miejsca, jakie zajmują w procesie historyczno-kulturowym.
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę artystyczną i rozwijać swoje zainteresowania kulturą.
Potrafi rozwijać u dzieci zainteresowania i talenty artystyczne, uwrażliwiać na świat sztuki i artystycznych dokonań człowieka.
Potrafi wyjaśnić mechanizm powstawania wybranych zjawisk przyrodniczych, dostrzega ich przyczyny i skutki w dla życia człowieka.
Kompetencje społeczne:
Dba o kulturę języka, którym posługuje się on i jego otoczenie.
Popularyzuje wśród rodziców wartościowe pozycje z literatury dla dzieci i zachęca ich do wspólnego czytania z dziećmi.
Ma świadomość zmian dokonujących się w naukach przyrodniczo-matematycznych i odczuwa potrzebę rozwijania swojej wiedzy o świecie.
Ma świadomość celowego posługiwania się różnorodnymi narzędziami matematycznymi i potrzebę rozwiązywania problemów we współpracy.
Dostrzega aspekt wspólnotowy przeżyć artystycznych i potrafi go wykorzystać we własnej pracy dydaktycznej.
Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form.
Dostrzega walory aktywności artystycznej dla stworzenia poprawnej komunikacji interpersonalnej w grupie.
Kryteria oceniania
Egzamin modułowy to indywidualna praca pisemna: ocena dowolnej zabawki lub pomocy edukacyjnej przeznaczonej dla dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym. Ocena dokonywana jest według określonych kryteriów i opiera się na wiedzy i umiejętnościach zdobytych w wyniku zaliczenia przedmiotów z tego modułu.
Literatura
Zestawy lektur zostały podane w opisach każdego z przedmiotów mieszczących się w ramach modułu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: