MS1-Komunikowanie społeczne i media w animacji społeczno-kulturalnej 2300-NZ1-MS1-ASK-KS
Problematyka:
1. Teoria kultury masowej, popularnej i komunikowania masowego - podstawowe pojęcia i cechy. Historia rozwoju mediów, przemiany komunikowania społecznego w kulturze współczesnej - główne zjawiska i tendencje.
2. Komunikowanie: podstawowe cechy, pojęcia i uwarunkowania - media, znaki, kody, języki i dyskursy. Specyfika komunikowania masowego.
3. Społeczne mechanizmy oddziaływania mediów, media a więzi międzyludzkie. Masowy przekaz a masowa świadomość - sposoby i konsekwencje wywierania wpływu. Efekty oddziaływania mediów.
4. Media a wychowanie - szanse i zagrożenia; wyzwania dla animacji społeczno - kulturalnej.
5. Edukacja do życia w świecie konwergencji mediów. Cyfryzacja kultury i idea społeczeństwa informacyjnego - wyzwania dla pedagogiki.
6. Komunikowanie społeczne i uczestnictwo w kulturze jako przedmiot badań pedagogicznych - wybrane problemy.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student umie:
• definiować terminy specjalistyczne związane z teorią kultury masowej, kultury popularnej, komunikowaniem i mediami, wskazywać etapy, kierunki rozwoju współczesnej kultury medialnej i komunikowania społecznego oraz rozpoznawać najważniejsze zjawiska z tego obszaru
• analizować, klasyfikować i porównywać procesy i zjawiska tworzące podstawowe układy kultury oraz różne odmiany komunikacji medialnej
• rozpoznawać i interpretować zjawiska z omawianego zakresu z pedagogicznego punktu widzenia, formułować samodzielnie krytyczne oceny dotyczące kultury masowej, popularnej i mediów masowych oraz wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną w działaniach animacyjnych
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym /treść wykładów i lektury z konwersatoriów/. Postać: kilka /4 - 6/pytań otwartych.
Na ocenę końcową składają się:
1. stopień z pracy pisemnej /ok. 50%/,
2. wkład w całoroczne zajęcia /ok. 30 %/ - aktywność, ewentualne referaty lub prezentacje multimedialne /premiowana jest częstotliwość i jakość wystąpień/
3. Frekwencja na zajęciach, spóźnienia, kultura osobista /ok. 20 %/
Literatura
A. Kłoskowska - Kultura masowa
D. Macdonald - Teoria kultury masowej
D. Strinati - Wprowadzenie do kultury popularnej
M. Mc Luhan - Wybór tekstów
M. Golka - Socjologia kultury
M. Golka - Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo /dez/informacyjne
J. Fiske - Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem
P. Levinson - Miękkie ostrze
H. Jenkins - Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów.
M. Mrozowski, Media masowe - władza, rozrywka i biznes.
M. Castells - Społeczeństwo sieci
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: