MS1-Moduł specjalnościowy 1: Podstawy animacji społeczno-kulturalnej 2300-NZ1-MS1-ASK
- Poznawania środowiska, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych,
- komputerowe przetwarzanie i analizę danych
- zasady opracowania i prezentacji wyników badań, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie animacji społeczno-kulturalnej.
- zastosowanie odpowiednich do poznanego środowiska modeli teoretycznych kształcenia i działalności animacyjnej.
- poznanie podstawowych etapów realizacji projektu animacyjnego
i jego formalnej struktury,
- rozpoznanie przykładowej formy i źródła finansowania przygotowanego i podjętego do realizacji projektu animacyjnego.
- charakterystyka terminów i pojęć specjalistycznych związanych z teorią kultury masowej, komunikowaniem i mediami,
- poznanie etapów i kierunków rozwoju współczesnej kultury i komunikowania społecznego oraz rozpoznawać najważniejsze zjawiska z tego obszaru.
- podstawy naukowe oraz wybrane metody i techniki badawcze w poznawaniu środowiska,
- procedury analityczne i klasyfikacyjne stosowane w porównaniach procesów i zjawisk tworzących podstawowe systemy kultury
- odmiany komunikacji medialnej i wykorzystanie zdobytej wiedzy teoretycznej w działaniach animacyjnych.
- poznanie narzędzi informatycznych w celu utworzenia zbioru danych empirycznych z badania środowiska
- wybrane metody wnioskowania statystycznego dla potrzeb przetwarzanie danych dla potrzeb analiz statystycznych.
- sprzętem multimedialnym na średnim poziomie technicznego zaawansowania.
- zasady projektowania, rozpoznawania, selekcjonowania i krytycznego oceniania materiałów wizualnych,
- wybrane techniki komputerowe do przetwarzania i gromadzenia takich materiałów,
- projektowanie systemów multimedialnych i obsługa urządzeń przydatnych w procesie dydaktycznym i w działalności animacyjnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
• Ma uporządkowaną wiedzę o podstawach animacji społeczno-kulturalnej. Zna jej genezę, cele, metody, techniki i obszary działania, a także jej historię i rozwój na tle przemian społeczno-kulturowych ostatnich kilku dekad w Polsce i na świecie.
• Posiada podstawową wiedzę o instytucjach upowszechniania kultury i działalności animacyjnej w trzecim sektorze oraz orientację we współczesnym życiu kulturalnym i jego uwarunkowaniach.
• Zapoznał się z wybranymi teoriami kultury masowej i komunikowania masowego. Zna podstawowe pojęcia, cechy, historię a także główne zjawiska i tendencje w rozwoju mediów oraz przemiany komunikowania społecznego w kulturze współczesnej.
• Zna społeczne mechanizmy komunikowania masowego i oddziaływania mediów oraz sposoby i konsekwencje wywierania wpływu.
• Poznał podstawowe metody poznawania środowiska i uczestnictwa w kulturze oraz wybrane komputerowe techniki gromadzenia, przetwarzania i analizy danych ilościowych i jakościowych.
• Zna wybrane techniki multimedialne stosowane do gromadzenia, przetwarzania i prezentacji różnych danych dla potrzeb animacji społeczno-kulturalnej.
Umiejętności
• Posiada podstawowe umiejętności poznawania środowiska, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, komputerowe przetwarzanie i analizę danych oraz opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie animacji społeczno-kulturalnej.
• Potrafi wybrać i zastosować odpowiednie do poznanego środowiska modele teoretyczne kształcenia i działalności animacyjnej.
• Potrafi wskazać podstawowe etapy realizacji projektu animacyjnego i opisać jego formalną strukturę oraz podać przykładowe formy i źródła finansowania; potrafi przygotować i podjąć realizację projektu animacyjnego.
• Posługuje się terminami specjalistycznymi związanymi z teorią kultury masowej, komunikowaniem i mediami, potrafi wskazywać etapy i kierunki rozwoju współczesnej kultury i komunikowania społecznego oraz rozpoznawać najważniejsze zjawiska z tego obszaru.
• Umie badać, analizować, klasyfikować i porównywać procesy i zjawiska tworzące podstawowe systemy kultury oraz różne odmiany komunikacji medialnej i wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną w działaniach animacyjnych.
• Potrafi wykorzystać narzędzia informatyczne w celu utworzenia zbioru danych empirycznych z badania środowiska oraz przetworzyć i opracować dane dla potrzeb analiz statystycznych stosując wybrane metody wnioskowania statystycznego.
• Posługuje się sprzętem multimedialnym na średnim poziomie technicznego zaawansowania. Potrafi projektować, rozpoznawać, selekcjonować i krytycznie oceniać materiały wizualne, a także umie stosować techniki komputerowe do przetwarzania i gromadzenia takich materiałów. Projektuje systemy multimedialne i obsługuje urządzenia przydatne w procesie dydaktycznym i w działalności animacyjnej.
Kompetencje
• Rozumie założenia animacyjnej koncepcji człowieka, współpracy grupowej i międzygrupowej i wyraża gotowość do ich stosowania we własnym działaniu.
• Ceni społecznikowski wymiar pracy animacyjnej.
• Posiada świadomość uwarunkowań, szans i zagrożeń w działalności społeczno-kulturalnej.
• Uczestniczy w życiu kulturalnym, organizując i korzystając z różnorodnych mediów i różnych jego form.
• Ma świadomość konsekwencji edukacyjnych w epoce cyfryzacji kultury, konwergencji mediów i znaczenia idei społeczeństwa informacyjnego.
• Zachowuje krytyczną postawę wobec źródeł danych oraz wybranych technik i narzędzi poznawania środowiska. Dostrzega konsekwencje stosowania różnych form pytań i skal jako źródeł zmienności odpowiedzi.
Kryteria oceniania
Zaliczenie poszczególnych przedmiotów
Egzamin testowy
Literatura
- Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, PWN 2008,
- Daniel Arijon, Gramatyka Języka Filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2008
- Joseph V. Masceli, 5 tajników warsztatu filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2012
- Tom Ang, Podręcznik fotografii cyfrowej, PWN 2009,
- Michael Langford, Fotografia od a do z, Muza S.A.,1992
- Kamiński Antoni Z., Władza a racjonalność. Studium z socjologii
współczesnego kapitalizmu, PWN, W-wa
- Nawojczyk Maria, Przewodnik po statystyce dla socjologów,
Kraków, 2002 r.
- McQuail Denis, Teoria komunikowania masowego, PWN,
Warszawa, 2007
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: