MK-Pracownia problemów opiekuńczo-wychowawczych 2300-NZ1-MK-PMD-Pr
Zajęcia w ramach pracowni będą realizowane częściowo w formie ćwiczeń w gmachu Wydziału i częściowo w formie warsztatu na terenie przedszkola (w różnych grupach wiekowych). Tematy realizowane na ćwiczeniach przygotowują studentów do realizacji zadań w placówce m.in. prowadzenia samodzielnych obserwacji w ramach wyodrębnionych obszarów tematycznych. Końcowym efektem pracy studentów będzie portfolio – teczka podsumowująca wiedzę na temat głównych obszarów tematycznych z uwzględnieniem pogłębionej analizy jednego z nich, dowolnie wybranego przez studenta.
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu student:
Wiedza: 1.wie jakie zadania realizuje przedszkole i jakie są podstawowe dokumenty regulujące jego pracę, 2.wie czym jest ukryty program w instytucji edukacyjnej, 3.wie jakie są strategie dyscyplinowania dzieci w przedszkolu,4.zna czynniki determinujące ocenianie dzieci przez nauczyciela w przedszkolu 5.wie, jak nauczyciel komunikuje się z dziećmi i co na ten proces wpływa.6.zna mechanizmy rozwoju samodzielności u dzieci 7. Zna metody rozwiązywania sytuacji konfliktowych wśród dzieci
Umiejętności: 1.potrafi zinterpretować sytuację edukacyjną na podstawie hospitacji zajęcia/lekcji 2.potrafi wyjaśnić wpływ organizacji przestrzeni sali/klasy na sposób pracy nauczyciela i zachowania dzieci 3.potrafi wykorzystać określone narzędzia do diagnozowania sytuacji wychowawczych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę w skali 2-5.
Kryteria: 50% uczestnictwo w zajęciach, 50% przygotowanie pracy semestralnej w formie teczki podsumowującej wyniki obserwacji studenta, zawierającej refleksje i przemyślenia na temat zaobserwowanych procesów i zjawisk w ramach omawianych obszarów tematycznych
Literatura
Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, 2009
- Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, 2001
- Meighan R., Socjologia edukacji, 1993
- Clifford E.H., Dyscyplina i kierowanie klasą, 2008
- Perry R., Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, 2000
- Klim - Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, 2011
- Dunn J., Przyjaźnie dzieci, 2008
- Kuszak K., Dynamika rozwoju samodzielności dziecka w wieku
przedszkolnym, 2006
-Perrot E., Efektywne nauczanie, 1995
- Siarkiewicz E., Ostatni bastion czyli jawne i ukryte wymiary pracy przedszkola, 2000
-Haug-Schabel G., Agresja w przedszkolu, 2001
-Tripp D., Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: