MK-Pedagogika przedszkolna 2300-NZ1-MK-PMD-PP
Celem zajec jest poznanie
przedmiotu i zadan pedagogiki przedzkolnej oraz specyfiki pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym. Rozwazania dotycza typow
sytuacji edukacyjnych, modeli interakcji dorosly-dziecko, zabawy oraz jej roli w uczeniu sie i rozwoju dziecka, projektowania i organizowania srodowiska edukacyjnego, metody projektow i innych metod sprzyjajacych ksztaltowania sie umiejetnosci czytania i pisania, gotowosci szkolnej dziecka,itp. Poznanie dzialan ulatwiajacych dziecku przejscie z roli przedszkolaka do roli ucznia.Program obejmuje tez poznanie kompetencji nauczyciela przedszkola oraz zasad wpolpracy z rodzicami dziecka.
Kryteria oceniania
Kazdy uczestnik zajec ma
mazliwosc prezentowania konkretnego zagadnienia z programu przedmiotu /lektury/. Oceniac mozna:Sposoby definiowania
problemu zawartego w tekscie,jego rozumienie, interpretowanie i agumentowanie.
Ocenianiu podlega tez umiejetnosc zastosowania nabytej wiedz
w nowej sytuacji.
Sposob zaleczenia Praca zaliczeniowa
Literatura
Lektura /podstawowa/ 1. Borowska K. Jezyk domu i
jezyk szkoly -zderzenie dwoch swiatow i plaszczyzna rozwoju.W:
Renesanse nauczania calosciowego. Warszawa 2003
2.Brzezinska A. /red. Dziecko wsrod rowiesnikow. Poznan 1995 /wybrane artykuly/.
3. Brzezinska A. Gotowosc dziecka w wieku przedszkolnym do czytania i pisania. W:
Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej.
Poznan 1985.
4.Brzezinska A.
Procesy dojrzewania i uczenia sie a rozwoj dziecka. W:
Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej. Poznan 1985.
5. Helm J.Katz L. Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej. Warszawa
2003
6. Jaszczyszyn E. Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowosc dziecka.
Bialystok 2010
7.
Kielar-Turska M. Jak pomagac dziecku w poznawaniu swiata.Warszawa 1992.
8.
Kielar-Turska M. Zobaczyc wiecej , niz widac. Diecko wobec zabawy dramamtycznej i widowiska teatralnego. W: Wychowanie w Przedszkolu
2008 nr 2.
9.Klus-Stanska D.Romankiewicz D.Komunikaty nauczyciela przedszkola jako nosnik ukrytego programu. W: Wychowanie w Przedszkolu 1995 nr 3
10.
Krasowicz-Kupis G.Rozwoj metajezykowy a osiagniecia w czytaniu dzieci
6-9 lat. Lublin 1998
11.
Lewartowska-Zychowicz M. Wspolczesne modele bycia nauczycielem.Ars Educandi T.4 Torun 2004
12.Lubomirska K.Dlugolecka B. Wielki krok - z przedszkola do szkoly.W: Zarzadzanie i
Edukacja nr 61 2008.
13. Lubomirska K.Zarys koncepcji promujacej rozwoj dziecka.W: Edukacja elementarna.
Podstawy teoretyczne - wybrane zagadnienia. Z.1 Warszawa 2005
14.Lubomirska K.Znaczenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w procesie wychowania czlowieka. W: Wspieranie rozwoju dzieci w
procesie wcesnej edukacji.Red. W.Puslecki Wroclaw 2008
15.Lubowiecka J.Przystosowanie spoleczne dzieci do przedszkola.Warszawa 2000.
16. Mendel M.Rodzice i nauczyciele jak sprzymierzency.Torun 2007
17. Michalak R.
Konstruktywistyczna perspektywa zalozonego modelu edukacji elementarnej. W:Edukacja elementarna Z.1 Warszara 2005.
18.Michalak R.
Metody wyzwalajace aktywnosc.W red. H.Sowinska - Konteksty edukacji zintegrowanej. Euridi 2002.
19.Misiorna E. Z przedszkola do szkoly. W:Wychowanie w prrzedszkolu . nr 8 2004
20.Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej red. A brzezinska :Aktywnosc zabawowa i jej znaczenie dla rozwoju dziecka.Poznan 1985
21.Piaget J.Dokad zmierza edukacja. Warszawa 1977
22.Shotter J.Psychologia Wygotskiego:wspolna aktywnosc w strefie rozwoju.W:Dziecko w strefie ludzi i przedmiotow. red. A Brzezinska Poznan 1994
23.Slawinska M.
Konstruowanie wiedzy na zajeciach w przedszkolu Krakow 2010.
24.Uszynskqa-Jarmoc
J.: Teoretyczne podstawy okreslania celow w procesie edukacji wspiwerajacej rozwoj dziecka.W: Wspieranie rozwoju dziecka
w procesie wczesnej edukacji. Red. W Puslecki. Wroclaw 2008
25.Wood J. Jak male dzieci ucza sie i mysla. Krakow 2006
26.Wygotski L.
Zabawa i jej rola w rozwoju dziecka. W: Dziecko w zabawie i swiecie jezyka.red. A Brzezinska Poznan 1995
27.Zwiernik J.
Szanse rozwojowe dziecka wobec projektowania okazji edukacyjnych. W:
Wychowanie w Przedszkolu 1986 nr 11
28. Zytko M.
Znaczenie edukacji przedszkolnej w rozwoju dziecka. W:Edukacja elementarna Z.1 Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: