Aktywny nauczyciel i uczeń 2300-N2-SD-ANU
W ramach przygotowywania własnych projektów badawczych, stanowiących podstawę pracy licencjackiej, studenci pogłębią wiedzę na temat metodologicznych podstaw badań pedagogicznych (określanie teoretycznych i praktycznych celów badań, formułowanie problemów w badaniach eksploracyjnych i weryfikacyjnych, dobór metod i technik zbierania materiału empirycznego, zasady konstruowania narzędzi badawczych, losowy i celowy dobór próby, planowanie procedury badań, sposoby opracowywania, analizowania i interpretowania danych).
Proponowane są tematy prac licencjackich mieszczące się w następujących obszarach:
Elementy pedagogiki zabawy w procesie poznawania zespołu i kształtowania pozytywnych stosunków interpersonalnych w grupie dzieci.
Sposoby kształtowania kompetencji komunikacyjnej dzieci w przedszkolu i szkole.
Aktywizowanie dzieci w procesie edukacji literackiej.
Gry i zabawy dydaktyczne w kształtowaniu pojęć matematycznych i doskonaleniu techniki rachunkowej.
Metoda projektu w kształtowaniu pojęć przyrodniczych i postaw proekologicznych.
Kształcenie elementarnych zdolności twórczych podczas treningu twórczości.
Drama w przedszkolu i szkole.
Edukacja teatralna dzieci w instytucjach edukacyjnych.
Przewiduje się też tematy prac uzgadniane indywidualnie ze studentami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
Absolwent kursu zna i rozumie:
- podstawowe zagadnienia dotyczące wybranego tematu
- zasady formułowania celów i problemów badań
- zasady doboru metod i technik badawczych oraz konstrukcji narzędzi badawczych adekwatnych do określonych celów i postawionych pytań
- zasady doboru próby i organizacji badań
- sposoby analizy ilościowej i jakościowej danych oraz ich interpretacji
Umiejętności
Absolwent kursu potrafi:
- samodzielnie gromadzić potrzebne informacje
- oceniać je w kontekście własnych doświadczeń praktycznych
- określać teoretyczne i praktyczne cele badań własnych, formułować problemy adekwatnie do wybranego typu badań (eksploracyjnych lub weryfikacyjnych), dobierać celowo metody i techniki zbierania materiału empirycznego, konstruować narzędzia badawcze, prawidłowo dobierać próbę i planować procedurę badań
- określać sposoby opracowywania, analizowania i interpretowania danych
- formułować wnioski teoretyczne i praktyczne z badań oraz oceniać krytycznie procedurę badawczą
Kompetencje społeczne
Absolwent kursu jest gotów do:
- rzetelnego sprawozdania z wyników swoich badań
- przestrzegania zasad rzetelności intelektualnej i reguł własności intelektualnej
- dostrzegania dylematów moralnych w badaniach pedagogicznych
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
- obecność na zajęciach wspólnych (możliwe 2 nieobecności) i udział w konsultacjach indywidualnych
- złożenie pracy licencjackiej
Ocenie podlega także: samodzielność studenta w pogłębianiu wiedzy - poszukiwaniu źródeł niezbędnych wiadomości, w ich gromadzeniu i systematyzowaniu, umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy do opracowania projektu badań, systematyczność pracy nad teoretyczną podstawą badań oraz ich planowaniem, prowadzeniem i analizowaniem zebranych danych.
Literatura
E. Babbie, Podstawy badań społecznych
M. Karwowska-Struczyk, E. Słodownik-Rycaj, D. Sobierańska (red.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna - badania, opinie, inspiracje
D. Klus-Stańska (red.), Światy dziecięcych znaczeń
D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej
K. Konarzewski, Jak uprawiać badania oświatowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: