Edukacja zdrowotna 2300-N-SN-EZDR
Cele:
1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:
- holistycznej koncepcji zdrowia i czynników je warunkujących,
- koncepcji współczesnej edukacji zdrowotnej i jej celów w różnych okresach życia,
- edukacji zdrowotnej w rodzinie, przedszkolu i szkole,
- rozwijania umiejętności osobistych i społecznych,
- metodyki edukacji zdrowotnej – planowanie i ewaluacja, rola ucznia i nauczyciela, uczenie się przez doświadczanie,
2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:
− identyfikowania własnych potrzeb w zakresie edukacji zdrowotnej,
− podejmowania działań dla zmiany zachowań zdrowotnych w kierunku prozdrowotnym,
− rozpoznawania potrzeb dzieci w zakresie edukacji zdrowotnej,
− opracowywania scenariuszy zajęć, z wykorzystaniem cyklu uczenia się przez doświadczanie.
Treści. Tematy wykładów:
1. Edukacja zdrowotna – historia.
2. Koncepcje współczesnej edukacji zdrowotnej - komunikowanie się, badanie potrzeb.
3. Podstawy metodyki edukacji zdrowotnej.
4. Zasady planowania, realizacji i ewaluacji zajęć.
5. Holistyczna koncepcja zdrowia, koncepcja salutogenezy i poczucia koherencji.
6. Metody aktywizujące, scenariusz zajęć. Edukacja zdrowotna w rodzinie,
przedszkolu i szkole.
7. Edukacja zdrowotna ukierunkowana na rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych (życiowych – life skills).
8. Prozdrowotne style życia, dbałość o zdrowie, poczucie samoskuteczności.
9. Przekazanie podstawowej wiedzy o metodach i technikach udzielania pierwszej pomocy w różnych stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz zagrożeniach środowiskowych i kataklizmach, katastrofy i bioterrozm, skażenia radioaktywne
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
I. W zakresie wiedzy – student:
1. Omawia definicję, wymiary zdrowia, jego holistyczne ujęcie oraz czynniki je warunkujące,
2. Wie, na czym polega dbałość o zdrowie w różnych okresach życia.
3. Wyjaśnia co oznacza termin umiejętności osobiste i społeczne (życiowe) i jaki jest ich związek ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem.
4. Wymienia cele i zakres tematyczny edukacji zdrowotnej w przedszkolu i szkole
5. Omawia cykl uczenia się przez doświadczanie i jego wykorzystanie w przygotowaniu scenariuszy zajęć
6. Omawia zasady planowania, realizacji i ewaluacji edukacji zdrowotnej
II. W zakresie umiejętności – student:
1. Dokonuje oceny własnych zachowań zdrowotnych,
2. Prezentuje metody aktywizujące dostosowane do dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym,
3. Opracowuje scenariusz zajęć z edukacji zdrowotnej
III. W zakresie kompetencji społecznych – student:
1. Wyraża gotowość do wprowadzania zmian w swoim stylu życia
w kierunku prozdrowotnym i tworzenia pozytywnych wzorców dla dzieci i młodzieży.
2. Ma świadomość potrzeby rozwijania swoich umiejętności osobistych i społecznych
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia
Zaliczenie pisemne na ocenę. Pytania z zestawu pytań, które student otrzymuje na drugich zajęciach.
.
Literatura
Literatura:
1. Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna ,Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008
2. Dutkiewicz K., Konieczny T. : Wychowanie fizyczne w edukacji klas młodszych. Warszawa 2011
3. Kierczak U. : Koncepcja edukacji fizycznej. Zdrowie-sport-rekreacja. Wychowanie fizyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik metodyczny. Kraków 2010
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Dz. U. 2009, nr 4, poz. 17.
5.Woynarowska B.: Jak tworzyłam szkołę promującą zdrowie. Warszawa 1995 s.14 -19
6. Demel M.: Pedagogika zdrowia [W]: Turos L.: Pedagogika ogólna i subdyscypliny. Wydaw. Akad. Żak, Warszawa 1999 s. 236 – 544
7. Brudnik E., Muszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie Przewodnik po metodach aktywizujących wyd. II . Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2003
8.Woynarowska B. (red.): Edukacja zdrowotna. Poradnik dla nauczycieli wychowania fizycznego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Wydawnictwo Pedagogiczne, ZNP, Kielce, 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: