Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania 2300-N-SN-BIO-KINT
Cele:
1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:
- rozwoju biologicznego (fizycznego, motorycznego, ) człowieka w różnych okresach życia, najczęstszych zaburzeń w rozwoju i zapobieganiu im
- koncepcji zdrowia i czynników je warunkujących
- wybranych funkcji organizmu człowieka ważnych dla procesów uczenia się,
- potrzeb biologicznych człowieka i sposobów ich zaspokajania z punktu prawidłowego rozwoju i zapewnienia zdrowia
2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:
− poznawania siebie, identyfikowania problemów zdrowotnych oraz potrzeb biologicznych własnych i innych osób,
− podejmowania działań na rzecz ochrony zdrowia własnego i innych osób
− kształtowania w pracy w tym szkole środowiska sprzyjającego zdrowiu.
Treści.
1. Wprowadzenie – Zdrowie – podstawowe pojęcia, czynniki determinujące zdrowie, prozdrowotne style życia, dbałość o zdrowie. Najczęstsze problemy zdrowotne w dzieciństwie i młodości, wpływ na sytuacje szkolną, profilaktyka. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży.
2. Rozwój ontogenetyczny człowieka – sfery i okresy rozwoju, biologiczne i społeczne czynniki wpływające na rozwój . Rozwój somatyczny – wzrastanie i dojrzewanie, metody oceny, tendencje przemian, najczęstsze zaburzenia w rozwoju i ich wpływ na zachowania, samopoczucie i zdolność do uczenia się. Rozwój motoryczny: podstawowe pojęcia, zmiany w różnych okresach życia, czynniki warunkujące, sprawność i wydolność fizyczną. Wybrane układy i funkcje organizmu człowieka ważne dla procesu uczenia się: Układ nerwowy, układ wzrokowy i słuchowy, fizjologiczne podłoże emocji reakcji stresowej, Biologiczne mechanizmy procesu uczenia się.
3. Wybrane potrzeby biologiczne człowieka i sposoby ich zaspokajania: żywienie, aktywność fizyczna, rytmy biologiczne, ochrona przed wybranymi szkodliwymi dla zdrowia czynnikami środowiskowymi.
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
I. W zakresie wiedzy – student:
1. Wymienia definicję i wymiary zdrowia oraz czynniki je warunkujące.
2. Wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z rozwojem osobniczym człowieka: sfery i etapy rozwoju, tendencje przemian, czynniki wpływające na rozwój.
3. Charakteryzuje przebieg rozwoju somatycznego i motorycznego, seksualnego w różnych okresach życia.
4. Wymienia najczęstsze zaburzenia rozwoju i zdrowia w dzieciństwie i młodości oraz omawia sposoby zapobiegania im.
5. Charakteryzuje zmiany w układzie nerwowym w różnych okresach życia człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem ich związku z procesami uczenia się i procesami emocjonalnymi.
6. Omawia podstawowe potrzeby biologiczne człowieka i sposoby ich zaspokajania.
II. W zakresie umiejętności – student:
1. Umie dokonać oceny rozwoju fizycznego i motorycznego dzieci i młodzieży.
2. Identyfikuje własne problemy oraz potrzeby rozwojowe i zdrowotne, planuje działania dla ich zaspokojenia.
3. Umie rozpoznać podstawowe objawy zaburzeń rozwoju fizycznego i zdrowia oraz ustalić sposób udzielenia pomocy dzieciom z tymi zaburzeniami.
III. W zakresie kompetencji społecznych – student:
1. Rozumie, że pedagog (nauczyciel) powinien posiadać wiedzę o rozwoju i potrzebach biologicznych w różnych okresach życia i wykorzystywać ją w praktyce.
2. Ma świadomość, że może mieć wpływ na samopoczucie, zdrowie oraz efekty uczenia się swoich wychowanków/uczniów
Kryteria oceniania
Wykonanie zadań zamieszczonych na platformie i zamieszczenie ich w teczce (port folio) według instrukcji do każdego zadania. Prezentacja port folio prowadzącemu, ma ona na celu wykazanie, że studentowi udało się osiągnąć efekty kształcenia z zakresu wiedzy umiejętności i kompetencji społecznych. Student sam decyduje, które zgromadzone materiały chce zaprezentować. W przypadku zgromadzenia materiałów osobistych (zdjęcia, bilanse zdrowia dzieci) nie przedstawia ich prowadzącemu tylko wyjaśnia w jakim stopniu pomogły mu one lepiej zapamiętać zrozumieć zagadnienia związane ze zdrowiem i rozwojem człowieka.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Woynarowska B, Kowalewska A, Izdebski Z, Komosińska K.: Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania ( rozdział 1 str. 23- 110; rozdział 2.1 str. 149-159; rozdział 2.5 str. 175 – 178; rozdział 4 str. 232 - 251
Wybrane artykuły udostępnione na platformie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: