Badania w działaniu i badania partycypacyjne dla nauczycieli 2300-N-PROJ-PEN-BD
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z ideą, oraz teoretycznymi i praktycznymi aspektami dotyczącymi tzw. badań w działaniu (action research) i badań partycypacyjnych z dziećmi i młodzieżą. Badania te są istotne w pracy nauczyciela, stanowią ważny element zmiany społecznej i edukacyjnej, w których badacz-nauczyciel jest jednocześnie czynnikiem zmiany. W czasie zajęć omawiane będą m.in. podejścia, strategie i metody badań w działaniu i badań partycypacyjnych oraz ich praktyczne wykorzystanie w pracy w szkole w różnych sytuacjach i kontekstach. Przedmiot ma charakter warsztatu, stąd przećwiczone zostaną elementy procesu badawczego i przygotowany projekt tego typu badań skierowany do konkretnej grupy docelowej z .
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
zasady projektowania i prowadzenia badań w przedszkolu i szkole, w tym badań w działaniu i badań partycypacyjnych
metody realizacji badań edukacyjnych i sposoby ich wykorzystania w praktyce edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej i alternatywnej
zasady wynikające z prawnych uwarunkowań i etyki badań z dziećmi
W zakresie umiejętności student potrafi:
- analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji
- aktywnie uczestniczyć w tworzeniu projektów edukacyjnych
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- samooceny i podnoszenia własnych kompetencji zawodowych
- współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej
- posługiwania się normami etycznymi i zasadami prawa w działalności zawodowej
- traktowania dzieci (uczniów) z szacunkiem i respektowania ich praw
-
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość zalecanej literatury, przygotowanie projektu badań w działaniu lub badań partycypacyjnych skierowanych do konkretnej grupy odbiorców.
Raport z badań musi zawierać następujące elementy:
1. Metodologia badań: cel i przedmiot badań, podstawowe problemy/pytania badawcze, opis metod oraz sposób realizacji projektu badawczego skierowanego do konkretnej grupy
2. Opis uzyskanych wyników badań wraz z krótkim komentarzem
3. Rekomendacje dla praktyki
Kryteria oceny raportu z badań uwzględniają:
poprawne sformułowanie celu badań i podstawowych pytań badawczych,
dobranie odpowiedniej metody badawczej oraz przygotowanie projektu badań,
usystematyzowane opracowanie wyników badań wsparte interpretacją,
listę minimum 5 rekomendacji dla praktyki edukacyjnej.
Literatura
1. Brzozowska-Brywczyńska M., Badania partycypacyjne w działaniu (PAR): między produkcją wiedzy a społecznym zaangażowaniem. „Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna” 46:2019
2. Czerepaniak-Walczak, M. (2014). Badanie w działaniu w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(19), 181-194.
3. Jarosz, E. (2018). Badania dotyczące dzieciństw (a)–perspektywa praw dziecka. Problemy Wczesnej Edukacji, 14(4 (43)), 7-19.
4. Góral, A., Jałocha, B., Mazurkiewicz, G., & Zawadzki, M. (2019). Badania w działaniu: Książka dla kształcących się w naukach społecznych.
goral_jalocha_mazurkiewicz_zawadzki_badania_w_dzialaniu_2019 – Kopiuj
5. M. Liebel, U. Markowska-Manista (2017). Prawa dziecka w kontekście międzykulturowości. Janusz Korczak na nowo odczytany. Warszawa. (fragmenty dot. badań partycypacyjnych).
6. Urszula Markowska-Manista „Najlepszy interes” dzieci marginalizowanych i ich partycypacja. Lekcje z pedagogiki Janusza Korczaka.
https://www.researchgate.net/publication/319620750_Prawa_dziecka_w_kontekscie_miedzykulturowosci_Janusz_Korczak_na_nowo_odczytywany
7. Cervinkova, H. (2012). Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna.
8. Jarosz, E., & Gierczyk, M. (2016). Photovoice w badaniach i działaniach społecznych. Pedagogika Społeczna, 2, 167-181.
9. Gross R., Myśleć jak Sokrates czyli sztuka zadawania pytań, Warszawa 2003.
10. Zwiernik J., Partycypacyjne badania dzieci jako proces emancypacyjny. „Terażniejszość-Człowiek-Edukacja” Tom 21, numer 1(81)/ 2018
Partycypacyjne_badania_dzieci_jako_proces_emancypacyjny_1 – Kopiuj
11. Zwiernik J., Podejście mozaikowe w badaniu doświadczania przez dzieci życia codziennego w instytucjach wczesnej opieki i edukacji. „Przegląd Badań Edukacyjnych” Nr 15 (2/2012)
12. Praktyczne przykłady badań w działaniu i badań partycypacyjnych (case study).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: