MTP - Wprowadzenie do pedagogiki - wykład 2300-MTP-WP-W
Wykład ma za zadanie:
- ukazać w sposób systematyczny wiedzę niezbędną do zaliczenia przedmiotu;
- wprowadzić w świat podstawowych pojęć pedagogicznych;
- ukazać, jak rozumiane jest pojęcie „pedagogika” i wybrane kategorie pojęciowe funkcjonujące w pedagogicznych dyskursach;
- zapoznać z problematyka interdyscyplinarności pedagogiki;
- ukazać zróżnicowanie myśli pedagogicznej i jej powiązanie z różnymi typami wiedzy;
- ukazać kulturowe i społeczne konteksty/ uwarunkowania wychowania;
- przedstawić otwartość pedagogiki na problemy współczesności.
Najważniejsze treści:
- trzy drogi pedagogiczne wynikające z etymologii pojęcia "edukacja";
- rola pojęć w myśleniu o pedagogice;
- koncepcja wychowania w myśli Sokratesa;
- koncepcja wychowania w myśli Platona;
- różne wizje człowieka oraz świata wyłaniające się z wybranych koncepcji filozoficznych, psychologicznych oraz socjologicznych;
- definicje prawdy oraz ich rola w kształtowaniu świata ludzkiego;
- "kultura żywa" oraz jej znaczenie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student/ka:
1. zna i rozumie historię idei pedagogicznych (K_W01);
2. zna i rozumie różne koncepcje wychowania i przypisane mu zadania (K_W01);
3. posiada podstawową wiedzę dotyczącą relacji: pedagogika – inne dziedziny wiedzy (K_W02).
UMIEJĘTNOŚCI
Student/ka potrafi:
1. dostrzec złożoność współczesnych problemów pedagogicznych oraz umieścić je w określonym kontekście teoretycznym (K_U01);
2. dostrzec historyczno-kulturowe uwarunkowania problemów pedagogicznych (K_U02).
POSTAWY
Student/ka przejawia gotowość do:
1. uczestniczenia w dyskusjach dotyczących namysłu nad wychowaniem (K_K01).
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne. 3 pytania otwarte. 90 minut. .
Literatura
1. S. Amsterdamski: Kryzys scjentyzmu, (w): S. Nowak (red.): Wizje człowieka i społeczeństwa w teoriach i badaniach naukowych, Warszawa 1984, s. 306–327;
2. T. Hejnicka- Bezwińska : Pedagogika ogólna, Warszawa 2008, s. 220-255;
3. S. Kunowski: Podstawy pedagogiki współczesnej, Warszawa 1997, część I , rozdziały II, III ,V.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: