MS4 - Warsztat kompetencji wychowawczych 2300-MS4-PW-WKW
Celem warsztatu jest poszerzenie kompetencji i umiejętności niezbędnych do pełnienia funkcji nauczyciela oraz wychowawcy. Program zajęć obejmuje wiedzę dotyczącą dynamiki pracy z grupą – klasą. Podczas zajęć zostaną wskazane zasady indywidualnego podejścia do uczniów z różnego rodzaju dysfunkcjami psychofizycznymi oraz do podopiecznych sprawiających trudności wychowawcze. Poruszana problematyka obejmować będzie kształtowanie kompetencji w zakresie efektywnego komunikowania się z uczniami, wzbudzania w nich motywacji do podejmowania aktywności szkolnej, wspierania ich w radzeniu sobie z problemami. Omawiane zagadnienia będą również dotyczyły współpracy z rodzicami uczniów i podopiecznych. Podczas warsztatów zostaną omówione negatywne postawy i zachowania wobec odmienności drugiego człowieka w środowisku szkolnym. Dodatkowo na zajęciach zostaną też uwzględnione refleksje i wrażenia dotyczące sytuacji wychowawczych i interakcji w szkole, które studenci nabyli w trakcie odbywania praktyk.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
wiedza:
- wskazuje specyfikę problemów, z jakimi stykają się wychowawcy w szkole i w przedszkolu;
- charakteryzuje formy współpracy nauczyciela z rodzicami i środowiskiem;
umiejętności:
- potrafi nawiązać kontakt uczniem z różnego rodzaju trudnościami w funkcjonowaniu, pobudzić jego chęć działania, wesprzeć go w radzeniu sobie z problemami;
- potrafi nawiązać współpracę z rodzicami uczniów i podopiecznych;
postawy:
- rozumie dynamikę pracy z grupą (klasą), której częścią są dzieci z różnego typu trudnościami w funkcjonowaniu.
- rozumie specyfikę zachowania dzieci i młodzieży z różnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, kolokwium.
Literatura
Belbin R. M.: Twoja rola w zespole, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
Denes D.:Jak zorganizować wydarzenie antydyskryminacyjne. Podręcznik działań w społecznościach lokalnych. Stowarzyszenie Lambda. Warszawa 2009.
Gorajewska D.(red.): Rodzina. Normalność w niepełnosprawności, Stowarzyszanie Przyjaciół Integracji, Warszawa 2007.
King G.: Umiejętności terapeutyczne nauczycieli. GWP. Gdańsk 2003.
Kołakowski, Wolańczyk, Pisula, Skotnicka, Bryńska (red.) ADHD Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców. GWP 2014.
Łobocki M.:Współdziałanie nauczycieli i uczniów w procesie wychowania. Nasza Księgarnia. Warszawa 1985
Nolting C. J.: Jak zachować porządek w klasie. GWP. Gdańsk 2008.
Puchała E.: Szkoła jako wspólnota osób. CMPP-P. Warszawa 2009.
Zaborowski Z.: Stosunki społeczne w klasie szkolnej. PWN. Warszawa 1964.
Zmysłowska M., Bodo W.: Przeciwdziałamy dyskryminacji i uprzedzeniom. Fundacja Kultury Chrześcijańskiej "Artos". Warszawa 2008.
Zwierzyńska Poznawanie klasy szkolnej. Poradnik dla nauczyciela. CMPP-P. Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: