RPE - MODUŁ SPECJALNOSCIOWY 3 - RODZINA W PROCESIE EDUKACJI I USPRAWNIANIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH 2300-MS3-RPE
W ramach modułu realizowane są następujące przedmioty:
1. Rodzina z osobą niepełnosprawną - wykład wprowadzający
2. Komunikacja z osobą niepełnosprawną (tylko dla specjalizacji Pedagogika włączająca)
2. Metodyka pracy z rodziną osoby niepełnosprawnej - konwersatorium
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ma podstawową wiedzę o typowych strukturach i instytucjach wspierających osoby niepełnosprawne,
Ma podstawową wiedzę o relacjach społecznych pomiędzy osobą niepełnosprawną a jej środowiskiem i instytucjami społecznymi
Ma elementarną wiedzę o psychospołecznych problemach osób z niepełnosprawnością oraz uwarunkowaniach ich społecznego funkcjonowania
Ma wiedzę o mechanizmach i uwarunkowaniach procesu edukacji, rehabilitacji, wspierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością
Ma wiedzę o poglądach na mechanizmy i uwarunkowania procesu edukacji, rehabilitacji, wspierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością
Umiejętności:
Potrafi prawidłowo interpretować proces edukacji osób z niepełnosprawnością oraz określić jego znaczenie
Potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz nauk pokrewnych w celu analizy złożonych problemów wsparcia i wspomagania rodziny osoby z niepełnosprawnością
Potrafi diagnozować i analizować potrzeby rodziny osoby niepełnosprawnej
Potrafi przewidywać praktyczne skutki procesu wpierania i pomocy rodzin osób z niepełnosprawnością. Umie wykorzystać podstawowe narzędzia do diagnozy i ewaluacji powyższych procesów.
Posiada umiejętność analizy proponowanego rozwiązania konkretnych problemów rodziny osoby z niepełnosprawnością, proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia w tym zakresie oraz potrafi je wdrożyć
Posiada umiejętność przygotowania prezentacji ustnych, medialnych z wykorzystaniem podstawowych teorii, terminologii i źródeł z zakresu pedagogiki specjalnej:
Kompetencje
Ma pogłębioną świadomość wiedzy i umiejętności w zakresie pomocy rodzinom osób z niepełnosprawnością. Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i doskonalenia zawodowego.
Angażuje się we współpracę z instytucjami lokalnymi i wspierającymi rodziny z osobami z niepełnosprawnością. Potrafi pracować w zespołach pomagających, wspierających rodziny. Ma świadomość konieczności i doniosłości zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
Potrafi planować działania wspierające na rzecz rodzin osób z niepełnosprawnością oraz określać priorytety umożliwiające realizację określonego przez siebie lub innych zadania
Czuje się odpowiedzialny za skutki i efekty swojej pracy. Potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z pomaganiem i wspieraniem osób z niepełnosprawnością .
Umie uczestniczyć w organizowaniu kształcenia włączającego i integracyjnego. Pomocy rodzinom z osobami niepełnosprawnymi.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Obecność na zajęciach
Zaliczenie przedmiotów modułu według zasad ustalonych przez prowadzącegoi przedmiot
Literatura
Irena Obuchowska "Dziecko niepełnosprawne w rodzinie"
Barbaro de B.: Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodzin,Kraków: WUJ, 1999
Bloomquist M.: Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Podręczniki dla rodziców i terapeutów. Kraków: WUJ, 2011
Kielin J: Jak pracować z rodzicami dziecka niepełnosprawnego. Gdańsk: GWP, 2002.
Milewska E.Szymanowska A.: Rodzice i dzieci - psychologiczny obraz sytuacji problemowych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: