MMP-Psychologiczno-społeczne aspekty działalności pedagogicznej 2300-MS3-MPP-PS
I. Blok tematyczny:
Indywidualizacja kształcenia:
1. Indywidualizacja nauczania.
-cechy, umiejętności i potrzeby ucznia w konkretnej sytuacji dydaktycznej ·
- diagnoza (rozpoznanie) możliwości i potrzeb uczniów
- uwzględnienie cech indywidualnych ucznia w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
2. Społeczne i psychologiczne uwarunkowania indywidualizacji kształcenia.
3. Indywidualizacja kształcenia w systemie dydaktycznym.
II. Blok tematyczny:
Wpływ społeczny
1. Cele wpływu społecznego: dokonanie właściwego wyboru, uzyskanie aprobaty, obraz własnej osoby.
2. Rodzaje wpływu społecznego: informacyjny i normatywny
3. Mechanizmy wpływu społecznego.
4. Przejawy wpływu społecznego: naśladownictwo, konformizm, posłuszeństwo.
5. Techniki wywierania wpływu – aspekty korzyści dwustronnych, wymiar etyczny.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
1. posiada pogłębioną wiedzę o pedagogice szkolnej, jej miejscu wśród innych subdyscyplin pedagogicznych i relacji z innymi naukami,
2. ma uporządkowaną wiedzę podstawową z zakresu nauk humanistycznych i społecznych obejmującą problemy dydaktyczno-wychowawcze,
3. posiada wiedzę o podstawach dydaktyki ogólnej, konstruowaniu projektów edukacyjnych.
Umiejętności
Student:
1. potrafi zastosować różne podejścia teoretyczne przy diagnozowaniu, analizowaniu i rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,
2. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności zawodowe z wykorzystaniem różnych źródeł.
Kompetencje
Student:
1. rozumie potrzebę i zna możliwości kształcenia ustawicznego oraz podnoszenia kompetencji zawodowych ,
2. docenia znaczenie nauk społecznych i humanistycznych, ma świadomość ich wpływu na podnoszenie kapitału społecznego i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Literatura
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 2006
Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP 2004
Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania, PWN, Warszawa 1988
Lewowicki T., Indywidualizacja kształcenia, PWN, Warszawa 1977
Silberman M., Uczymy się uczyć, GWP, Gdańk 2005
Śliwerski B., Myśleć jak pedagog, GWP, Gdańsk 2010
Tyszka T., Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, GWP, Gdańsk 2000
Wysocka E., Człowiek a środowisko życia, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: