E-ED - Innowacyjne rozwiązania w edukacji zdalnej 2300-MS3-E-ED-IR
Zajęcia prowadzone są w formie warsztatowej, aktywizującej studentów, zachęcającej do przełamywania zinternalizowanych schematów myślowych i standardowych technik organizacyjnych w edukacji zdalnej.
1. Kreatywność a innowacyjność. Trening twórczości. Myślenie poza schematem.
2. Innowacyjne tworzenie autoprezentacji.
3.Innowacyjność i sposoby jej kształtowania
• Potrzeba innowacji
• Innowacje a Unia Europejska
• Bariery pojęciowe na drodze do europejskiej kreatywności
• Trzy wymiary innowacji
• Innowacje w uniezależnieniu szkoleń od przestrzeni (miejsca) – przykłady firm Google, Multicom, Procter & Gamble.
4. Design thinking jako klucz do innowacyjności w edukacji zdalnej - metody projektowania form edukacyjnych online z wykorzystaniem technik design thinking:
• Burza mózgów, mapa empatii, 5 why (5 razy dlaczego), metoda 6 kapeluszy
• Rola moderatora
5.Innowacyjny sposób wykorzystania tradycyjnych form edukacji zdalnej. Innowacyjne metody (uczenie się immersyjne i zappingowe).
6. Coaching online
7. Zjawisko hejtu w Internecie
8. Blog, vlog, webinar, fanpage - konteksty edukacyjne nieformalnej przestrzeni Internetu
9. Edutainment - grywalizacjia, łączenie aktywności rozwrywkowych z działaniami edukacyjnymi (m.in. geocaching, questing)
10. Rzeczywistość wirtualna w edukacji (rozszerzona rzeczywistość w kontekście działań edukacyjnych w wybranych obszarach).
11.Innowacyjność w edukacji zdalnej a social media.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
1. WIedza:
Student:
- Zna zakresy definicyjne terminów "kreatywność" i "innowacyjność" i rozumie różnice pomiędzy nimi
-Wie czym jest proces wdrażania innowacji do działań standardowych
-Zna i potrafi wymienić innowacyjne techniki szkoleniowe, w których wykorzystuje się nowoczesne technologie
-Zna termin edutainment i rozumie na czym polega łączenie rozrywki z działaniami o walorach edukacyjnych
-Zna konteksty działań edukacyjnych w przestrzeni internetowej (blog, vlog, webinar, fanpage)
-Wie jakimi metodami radzić sobie ze zjawiskiem hejtu w relacjach internetowych
-Rozumie istotę działań coachingowych prowadzonych z wykorzystaniem metod zdalnych
2. Umiejętności:
Student:
- Potrafi stworzyć innowacyjną autoprezentację (na przykład na potrzeby rozmowy kwalifikacyjnej)
- Umie zaprojektować działanie edukacyjne w formie zdalnej i wskazać na obszary innowacyjne w zakresie swojego projektu, a także uzasadnić ich innowacyjność.
- Umie wykorzystać formy edutainment podczas planowanych działań edukacyjnych
- Potrafi wykorzystać poznane narzędzia coachingowe do pracy własnej
- Potrafi zastosować zasady design thinking podczas pracy zespołowej
3. Kompetencje społeczne:
Student:
- Prezentuje wybrane kreatywne idee i innowacyjne rozwiązania przed innymi członkami grupy, ocenia, wspiera i poddaje konstruktywnej krytyce prezentowane projekty i rozwiązania
- Efektywnie wykorzystuje zdobytą podczas zajęć wiedzę do komunikacji wirtualnej
- Komunikuje swoje potrzeby w przypadku doświadczenia hejtu ze strony użytkowników tej samej przestrzeni wirtualnej
- Angażuje członków grupy w zaprojektowane przez siebie działania edukacyjne
- Współpracuje z innymi członkami zespołu podczas zadań rozwiązywanych przy pomocy myślenia projektowego
Kryteria oceniania
A. Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach
B. Przygotowanie projektu innowacyjnego zdalnego warsztatu/szkolenia
(ze wskazaniem obszarów innowacyjnych)
Literatura
1. Barney D. "Społeczeństwo sieci", Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2008
2. Baruk J. "Zarządzanie wiedzą i innowacjami", Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006
3. Nęcka E. "Trening Twórczości", Gdańskie WYdawnictwo Psychologiczne Profesjonalne, Gdańsk 2012
4. Kędzora M., Stańczyk M., "Grywalizacja jako sposób radzenia sobie z brakiem motywacji wśród studentów" w "Kultura i Edukacja" 2017 nr 1 (115), s. 119-133.
5. Anioł J. "Edutainment jako przestrzeń edukacji nieformalnej. Edukacyjny
potencjał programów telewizyjnych w świetle analizy serialu „Głęboka woda”
i wypowiedzi jego odbiorców", w "Kultura i Edukacja" 2017 nr 1 (115), s. 182-199.
6. Anioł J. "Emocje i edutainment, czyli więcej pytań niż odpowiedzi", w "Przegląd Pedagogiczny" 2016 nr 2.
7. Janasz K., Wiśniewska J. (2012) Innowacyjność organizacji w strategii inteligentnego i zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Diffin, Warszawa.
8. Kerckhove D. (2001) Inteligencja otwarta. Narodziny społeczeństwa sieciowego. Wydawnictwo MIKOM, Warszawa.
9. Strużycki M. (2006) Innowacyjność w teorii i praktyce, Wydawnictwo SGH, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: