MS3 - Moduł specjalnościowy 3 - Media w edukacji i kulturze 2300-MS3-ASK
W ramach modułu realizowane są następujące przedmioty:
Słowo i książka w kulturze
Język w mediach
Oblicza kontestacji: od subkultur młodzieżowych do kultury alternatywnej
Praktyka pedagogiczna dyplomowa
Analiza doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotów realizowanych w ramach modułu student:
Wiedza:
1. ma podstawową wiedzę na temat przemian w kulturze, a szczególnie książki i literatury dziecięcej w ostatnich dekadach
2. zna kryteria wyboru i rozpoznaje wytwory kultury wartościowe dla rozwoju dziecka i dla realizacji zadań wychowawczych rodziny, szkoły, biblioteki
3. zna podstawowe mechanizmy manipulacji językowej stosowane w przekazach medialnych ma podstawową wiedzę na temat przemian języka w mediach
4. ma uporządkowaną wiedzę na temat kontestacji młodzieżowej: subkultur, kontrkultury, kultury alternatywnej, oporu kulturowego, ma wiedzę na temat różnorodnych subkultur młodzieżowych, form ekspresji kontrkultury i kultury alternatywnej
5. ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki działania różnych instytucji z perspektywy realizowanych przez nią form i metod animacji, wyróżnia funkcje realizowane w środowisku społecznym przez różnorodne instytucje kulturalne
Umiejętności:
1. potrafi ocenić użyteczność edukacyjną i wychowawczą współczesnych wytworów kultury dla młodych odbiorców, potrafi ocenić wartość literacką i estetyczną m.in. literatury dziecięcej oraz wypracować własne kryteria oceny,
2. potrafi rozpoznać różnorodne funkcje komunikatów językowych w przekazach medialnych, potrafi wskazać cechy języka prasy, radia, telewizji i Internetu
3. ma umiejętność prowadzenia krytycznej dyskusji na temat subkultur młodzieżowych oraz zjawiska kontrkultury i kultury alternatywnej
4. potrafi zdiagnozować kulturę organizacyjną wybranej instytucji kulturalnej
5. potrafi zdiagnozować potrzeby społeczno-kulturalne środowiska lokalnego
Kompetencje społeczne:
1. rozumie konieczność pielęgnowania uczestnictwa dzieci i młodzieży w kulturze i docenia znaczenie podjęcia zadań animacyjnych, podejmuje krytyczną refleksję nad ponowoczesną kulturą konsumpcyjną, wykazuje postawę krytyczna w stosunku do oferty kulturalnej różnych instytucji animujących kulturę
2. docenia znaczenie dbałości o kulturę języka w mediach, rozumie znaczenie normotwórczej funkcji polszczyzny w mediach
3. daje świadectwo tolerancji, otwartości i poszanowania odmienności w relacjach międzyludzkich
4. docenia wagę różnorodności prowadzonej działalności animacyjnej oraz różnorodności aktywności kulturalnej społeczności lokalnej
Kryteria oceniania
Moduł kończy się egzaminem pisemnym integrującym wiedzę z zakresu przedmiotów wchodzących w skład modułu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: