MS2-Współczesne kształcenie językowe-wybrane zagadnienia 2300-MS2-WNJ-WK
W ramach kursu studenci zapoznają się z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi edukacji językowej. Poznają teksty naukowe opisujące współczesne teorie i podejścia w nauczaniu języków obcych. Nowoczesna edukacja językowa wykorzystuje najnowsze osiągnięcia dotyczące funkcjonowania ludzkiego mózgu, oferując ciekawe rozwiązania, zarówno jeśli chodzi o procesy uczenia się, jak i nauczania. Podczas zajęć studenci poznają różnorodne uwarunkowania osiągnięć w zakresie edukacji językowej (społeczne, psycho-pedagogiczne, neurolingwistyczne), a następnie najnowsze teorie pedagogiczne, wykorzystywane w nauczaniu języków obcych. Do tych teorii należy koncepcja inteligencji wielorakich Howarda Gardnera z Uniwersytetu Harvarda. Indywidualizacja nauczania, rozpoznawanie profilu poznawczego ucznia, nauczanie dla zrozumienia czy też nowoczesne formy oceniania to niektóre z zagadnień, które będą omawiane i dyskutowane w ramach zajęć. Studenci będą mieli również okazję poznać możliwości wykorzystania w kształceniu językowym wniosków płynących z nieustannie poszerzającej się wiedzy na temat funkcjonowania ludzkiego mózgu w ramach teorii NLP (Programowania Neurolingwistycznego) oraz wiedzy na temat odmiennych funkcji obydwu półkul mózgowych i jej implikacji w kształceniu językowym.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
Po ukończeniu kursu student:
- zna zagadnienia dotyczące współczesnej edukacji językowej;
- zna nowe teorie naukowe z zakresu humanistycznego podejścia w nauczaniu języków obcych;
- wymienia i opisuje implikacje wyników badań naukowych dotyczących funkcjonowania mózgu ludzkiego dla edukacji językowej;
- posiada wiedzę na temat możliwości wykorzystywania nowoczesnych teorii pedagogicznych w obszarze kształcenia językowego.
Umiejętności
Po ukończeniu kursu student:
- potrafi wyszukiwać informacje w tekstach źródłowych, dotyczących edukacji językowej, opublikowanych w języku angielskim;
- wykorzystuje wiedzę płynącą z poznanych teorii naukowych w nauczaniu języka angielskiego;
- przedstawia w języku obcym prezentację, przygotowaną zgodnie z konwencją, na podstawie przeczytanej literatury z zakresu danej dziedziny;
- konstruuje fragmenty lekcji, wykorzystując wiedzę na temat odmiennych profili inteligencji wielorakich uczniów, sposobów wykorzystania obydwu półkul mózgowych w kształceniu językowym oraz implikacji płynących z Programowania Neurolingwistycznego.
Kompetencje społeczne
Po ukończeniu kursu student:
- docenia wagę wykorzystania tej wiedzy w praktyce szkolnej;
- wykazuje się refleksją w obszarze wykorzystania najnowszych teorii w praktyce pedagogicznej.
Kryteria oceniania
Formy pracy podczas zajęć:
wykłady wprowadzające, prezentacje studentów, dyskusje na podstawie literatury
Wymagania
1. przygotowanie zadań na podstawie omawianego materiału;
2. aktywny udział w zajęciach;
3. test zaliczeniowy na ostatnich zajęciach, obejmujący zagadnienia omawiane podczas zajęć;
4. dopuszczalne są 2 nieobecności.
Literatura
Wybrane artykuły z czasopism anglojęzycznych oraz materiały własne nauczyciela
• Gardner H., Multiple Intelligences. Theory in Practice. New York. 1991
• Revell J., Norman S., In Your Hands. NLP in ELT. Saffire Press. 2006
• Revell J., Norman S.,Handing Over. NLP in ELT. Saffire Press. 2006
• Baum S., Viens J., Slatin B., Multiple Intelligences in the Elementary Classroom. Columbia University. 2005
• Gardner H. The unschooled mind: How children learn and how schools should teach, Basic Books. New York, 1991.
• Gardner H. 5 Minds for the Future. Basic Books. New York, 2008
• Fletcher M., Teaching for Success. The Brain-Friendly Revolution in Action! English Experience. 2004
• Colin, R. Accelerated Learning, Dell, New York, 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: