MS2 - Obszary działalności badawczej nauczyciela języka angielskiego w edukacji wczesnoszkolnej 2300-MS2-WNJ-ODZ
- definicje i zakres badań naukowych w dziedzinie językoznawstwa stosowanego i nauczania języka obcego
- rodzaje badań naukowych: ilościowe i jakościowe
- badanie w działaniu
- techniki zbierania danych (obserwacja, introspekcja, badanie kwestionariuszowe, korpus, próbki języka) oraz rodzaje narzędzi badawczych
- podstawowe elementy projektu badawczego
- etyka prowadzenia badań wśród dzieci
- planowanie projektu badawczego w warunkach klasy szkolnej
- tempo i kolejność przyswajania języka obcego
- rozwój umiejętności produktywnych i receptywnych w języku obcym w wieku dziecięcym
- czynniki wpływające na rozwój języka obcego u dzieci (środowisko, czynniki afektywne, poznawcze)
- wpływ nauczyciela na postępy dzieci w nauce języka obcego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Po ukończeniu kursu student:
- ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat metod badawczych wykorzystywanych w badaniach nad językiem angielskim, zwłaszcza w kontekście badań nad nauczaniem języka w wieku wczesnoszkolnym:
- zna cechy badań ilościowych i jakościowych oraz sposoby zbierania danych
- zna przyczyny różnego tempa przyswajania umiejętności produktywnych i receptywnych u dzieci
Umiejętności
Po ukończeniu kursu student:
- stosuje jakościowe metody badawcze w badaniach własnych nad lekcjami obserwowanymi oraz podczas własnej pracy dydaktycznej
-potrafi dostosować metody badawcze i pomiarowe do możliwości poznawczych i specyfiki wieku rozwojowego uczniów
-wyjaśnia różnice między przyswajaniem języka obcego na różnych etapach rozwojowych dziecka
-wyjaśnia różnicę pomiędzy rozwojem umiejętności produktywnych i receptywnych w języku obcym w różnym wieku rozwojowym
-przedstawia różnorodne czynniki wpływające na rozwój językowy dzieci i wskazuje przykłady badań ilustrujące kilka z nich
-planuje mini-projekt badawczy dotyczący przyswajania języka obcego przez dzieci
Kompetencje społeczne
Po ukończeniu kursu student:
- poddaje własne działania dydaktyczne systematycznej analizie i stosuje na własne potrzeby metody badania w działaniu
- w badaniach własnych w sposób odpowiedzialny przestrzega zasad etyki prowadzenia badań wśród dzieci
Kryteria oceniania
Formy pracy:
wykład, warsztat, dyskusja na temat tekstów czytanych w domu, praca samodzielna w bibliotece oraz nad projektem badawczym
wymagania:
1. systematyczne czytanie literatury fachowej (artykuły i rozdziały) oraz udział w dyskusji na ich podstawie
2. złożenie pracy semestralnej na wybrany i uzgodniony z prowadzącym temat
3. złożenie projektu badania w działaniu (plan, wersja robocza, wersja ostateczna)
4. udział w zajęciach – dopuszcza się 2 nieobecności
5. test zaliczeniowy
Literatura
Brown, J.D. (2001) Using Surveys in Language Programs. Cambridge: Cambridge University Press.
Brown, J.D. (2002) Doing Second Language Research. Oxford: Oxford University Press.
Cohen, L., L. Manion and K. Morrison (2000) Research Methods in Education (5th edition). London: Routledge.
Freeman, D. 1999. Doing Teacher Research. Newbury House Teacher Development. Boston, MA: Heinle & Heinle Publications.
Greig, A. and J. Taylor. (1999) Doing Research with Children. London: SAGE Publications.
McKay, P. (2006) Assessing Young Language Learners. Cambridge: Cambridge University Press.
Moon, J. and M. Nikolov. (2009) (eds) Research into Teaching English to Young Learners. Pecs: University Press Pecs.
Munoz, C. (ed.) (2006) Age and the Rate of Foreign Language Learning. Clevedon: Multilingual Matters.
Nikolov, M. (2009) (ed) Early Learning of Modern Foreign Languages. Processes and Outcomes. Bristol, UK: Multilingual Matters
Singleton, D. and L.Ryan (2004) Language Acquisition: The Age Factor. Clevedon: Multilingual Matters.
Swales, J.M. (2004) Research Genres. Exploration and Application. Cambridge Applied Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Szpotowicz, M. (2008) Second Language Learning Processes in Lower Primary Children. Vocabulary Acquisition. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Wallace, M.J. (1997) Action Research for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: