SDEZ - Doradztwo edukacyjno-zawodowe w systemie oświatowym 2300-MS2-SDEZ-DEZ
Program przedmiotu "Doradztwo edukacyjno-zawodowe w systemie oświatowym" obejmuje następujące zagadnienia:
1. Uwarunkowania organizacyjne i prawne szkolnego doradztwa edukacyjno-zawodowego.
2. Struktury i ośrodki poradnictwa zawodowego w Polsce.
3. Klasyfikacje zawodów, opisy, kwalifikacje uprawniające do uprawiania zawodu, ścieżki uzyskiwania uprawnień zawodowych.
4. Rynek pracy, formy zatrudnienia, pozyskiwanie i dobór personelu przez pracodawców.
5. Ścieżki uzyskiwania uprawnień zawodowych.
6. Źródła informacji o rynku pracy lokalnym, krajowym globalnym.
7. Zasady uprawiania doradztwa edukacyjno-zawodowego, preferencje rozwojowe i zawodowe młodzieży szkolnej
8. Planowanie kariery zawodowej
- Aspiracje edukacyjno-zawodowe młodzieży, źródła i zmiany aspiracji, wiedza młodzieży o rynku pracy, zatrudnieniu, rozwoju edukacyjno-zawodowym
- Uwarunkowania wewnętrzne planowania kariery edukacyjnej i zawodowej: predyspozycje fizyczne i osobowe, wiedza i ukształtowane zainteresowania, wiek, dojrzałość i etap rozwoju społecznego
- Uwarunkowania zewnętrzne planowania kariery edukacyjnej i zawodowej. Rynek pracy. Rola środowisk społecznych ucznia w budowaniu wyobrażeń o własnym rozwoju społecznym i zawodowym - rodzice i rodzina, rówieśnicy, media.
9. Uwarunkowania i style pracy doradcy edukacyjno-zawodowego, modele doradztwa i pomocy. Cele doradztwa zawodowego.
10. Problemy rynku pracy: bezrobocie, wykluczenie, postawy wobec pracy, zatrudnienia i pracodawcy, specjalne warunki zatrudnienia, samozatrudnienie, patologie rynku pracy.
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student będzie:
- znał podstawy prawne funkcjonowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i innych placówkach oświatowych,
- posiadał rozszerzoną wiedzę o ścieżkach rozwoju edukacyjnego młodzieży, systemie i kierunkach kształcenia zawodowego,
- posiadał wiedzę z zakresu i zasad udzielania pomocy pedagogicznej i psychologicznej w obszarze dotyczącym poradnictwa edukacyjno-zawodowego
- posiadał wiedzę o metodach diagnostyki pedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem diagnozy czynników rozwoju edukacyjnego i zawodowego
- potrafił zastosować różne podejścia teoretyczne przy diagnozowaniu, analizowaniu i rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz konstruowaniu ścieżek rozwoju edukacyjno-zawodowego
- miał świadomość wagi zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania wielokulturowości,
- rozumiał potrzebę i znał możliwości kształcenia ustawicznego oraz podnoszenia kompetencji zawodowych i konstruuje ścieżkę rozwoju osobistego i zawodowego
Kryteria oceniania
Frekwencja na zajęciach. Przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach. Sprawdzian wiedzy.
Literatura
1. Bańka A., Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym. Poznań, 2003.
2. Guichard J., Huteau M., Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, 2005.
3. Fiala U. M., Nowe trendy w orientacji i doradztwie zawodowym w gimnazjum, Wydawnictwo eMPi2, Poznań, 2009.
4. Materiały umieszczone na stronie MEN: Narzędzia diagnostyczne i materiały metodyczne wspomagające proces rozpoznawania predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów. http://men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=285&Itemid=379
5. Strony internetowe Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Ośrodka Rozwoju Edukacji, Europejskiej Sieci Całożyciowego Poradnictwa Zawodowego i inne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: