SDEZ - Analiza rynku pracy i preorientacja zawodowa w placówkach oświatowych 2300-MS2-SDEZ-AiP
W ramach pierwszej części przedmiotu (analizy rynku pracy) zrealizowane zostaną poniższe tematy:
• podstawowe terminy z zakresu analizy rynku pracy (podaż, popyt, stopa bezrobocia, mechanizm rynkowy, histereza na rynku pracy, fleksybilizacji i deregulacja rynku pracy, czarny rynek, szara strefa, umowa o pracę, umowa cywilno-prawna);
• polski rynek pracy - dynamika zmian poziomu zatrudnienia;
• typy i przyczyny bezrobocia - obraz polskiego bezrobocia;
• źródła informacji o rynku pracy;
• Badanie Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL);
• analiza parametrów rynku pracy.
W drugiej części przedmiotu (poradnictwo edukacyjno-zawodowe) zrealizowane będą ćwiczenia w stosowaniu narzędzi rozpoznawania predyspozycji zawodowych młodzieży uczącej się na różnych szczeblach systemu edukacji. Oceniana będzie przydatność eksplanacyjna teorii rozwoju zawodowego np. Ginsberga, Supera, Hollanda.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza i zrozumienie, student:
• omawia podstawowe pojęcia z zakresu rynku pracy tj. podaż, popyt, bezrobocie, mechanizm rynkowy;
• wymienia źródła informacji o rynku pracy;
• wyjaśnia termin histereza na rynku pracy, fleksybilizacji i deregulacja rynku pracy;
• poprawnie rozróżnia pojęcia czarny rynek i szara strefa oraz umowa o pracę i umowa cywilno-prawna.
Umiejętności, student:
• dokonuje analizy rynku pracy z wykorzystaniem wyników BAEL;
• przeszukuje oferty pracy z wykorzystaniem baz internetowych i dokonuje selekcji adekwatnej do zastanych potrzeb.
Kryteria oceniania
kontrola obecności, kolokwium końcowe
Literatura
• M. Balcerowicz-Szkutnik, M. Dyduch, W. Szkutnik, Wybrane modele i analizy rynku pracy. Uwarunkowania rynku pracy i wzrostu gospodarczego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 2010
• http://www.mpips.gov.pl/analizy-i-raporty/raporty-sprawozdania/rynek-pracy/
• http://www.stat.gov.pl/ (BAEL)
• http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/labour_market/introduction
• http://men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=3037%3Anarzdzia-diagnostyczne-i-materiay-metodyczne-wspomagajce-proces-rozpoznawania-predyspozycji-i-zainteresowa-zawodowych-uczniow&catid=285%3Aycie-szkoy-poradnictwo-edukacyjno-zawodowe-projekty-systemowe-i-konkursowe&Itemid=379
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: