MS2-Praca z rodziną z problemem alkoholowym 2300-MS2-PRSW-PPA
Tematyka zajęć obejmuje zagadnienia pozwalające na:
•zrozumienie istoty uzależnienia i współuzależnienia
•przyjrzenie się różnym grupom pacjentów placówek odwykowych (mężczyźni, kobiety, młodzież, osoby starsze itd.)
•poznanie wymiarów funkcjonowania rodziny z problemem alkoholowym
•poznanie perspektywy wszystkich członków rodziny (uzależniony, współuzależniony, dzieci)
•poznanie możliwości leczenia alkoholizmu (modele, ośrodki, ruchy samopomocowe itd.)
•poznanie strategii i programów profilaktycznych zmniejszających ryzyko wystąpienia problemu alkoholowego
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
•Zna kryteria diagnostyczne nadużywania i uzależnienia od alkoholu jak również współuzależnienia (ICE-10, DSM-IV)
•Zna fazy, typy, konsekwencje alkoholizmu
•Zna mechanizmy związane z funkcjonowaniem rodziny alkoholowej z uwzględnieniem perspektywy wszystkich członków rodziny
•Zna programy i modele leczenia odwykowego oraz istotę ruchu samopomocowego
•Potrafi ocenić sytuację dziecka alkoholika w środowisku rodzinnym i szkolnym.
•Wskazuje możliwości pomocy osobom/ rodzinie z problemem alkoholowym
•
Kryteria oceniania
•Obecność na zajęciach (dopuszzcalne 2 nieobecności, każda następna musi być usprawieliwiona)
•Przygotowanie do zajęć (literatura),
•Realizacja zadań (karty ćwiczeń)
•kolokwium sprawdzające zdobytą wiedzę
Literatura
•Badania nad dziećmi alkoholików (Raport 26), PARPA 2000
•J. Bradshaw, Zrozumieć rodzinę, Warszawa 1994
•S. Brown, Leczenie alkoholików. Rozwojowy model powrotu do zdrowia, Warszawa1990
•T. Cermak, Czas uzdrowić swoje życie, Warszawa 1998
•L. Cierpiałkowska, Alkoholizm. Małżeństwa w procesie zdrowienia, Poznań 1997
•A. Margasiński, Rodzina alkoholowa z uzależnionym w leczeniu, Kraków 2010
•B. Robinson, J. Rhoden, Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików, Warszawa 2003
•A. Seweryńska: Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2003
•S. Wegscheider-Cruse, Nowa szansa. Nadzieja dla rodziny alkoholowej, Warszawa 2000
•J. Woititz, Dorosłe dzieci alkoholików, Warszawa 2000
•K. Wojcieszek, Człowiek spotyka alkohol. Filozoficzne podstawy wychowania do trzeźwości w ujęciu tomistycznym, Warszawa 2010
•B. Woronowicz: Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Warszawa 2009
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: