MS2-Moduł specjalnościowy-Studia nad dzieckiem, wychowaniem, rodziną 2300-MS2-PRSW
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. ma pogłębioną wiedzę pedagogiczną na temat dzieciństwa, jego historycznych i społecznych uwarunkowań, możliwości interdyscyplinarnej analizy zagadnień związanych z dzieciństwem i rodziną;
2. ma podstawową wiedzę na temat historycznych i społecznych przemian rodziny oraz uwarunkowań jej funkcjonowania we współczesnym świecie,
3. zna historię instytucji i form opieki nad dziećmi poza rodziną,
4. zna ważne postaci z dziejów opieki nad dziećmi, ich poglądy i dokonania w Polsce i innych krajach,
5. posiada wiedzę na temat zadań asystenta rodzinnego, wymaganych od niego kompetencji, zasad prawnych i etycznych jego działań oraz jego roli w pracy z rodziną problemową,
6. zna treść międzynawowych aktów prawnych dotyczących dziecka i rodziny, europejskich konwencji i rekomendacji dotyczących w szczególności ochrony dziecka i rodziny oraz ich możliwe zastosowania, ma wiedzę na temat ich relacji z aktami polskiego prawa,
7. zna, potrafi dostrzec i opisać sytuacje zagrożenia dziecka, zna programy i organizacje ochrony dziecka przed przemocą,
8. posiada wiedzę dotyczącą pracy z rodziną z problemem alkoholowym, zna problematykę uzależnienia i współuzależnienia, formy pomocy i terapii rodziny z problemem alkoholowym
9. zna podstawy badań społecznych i pedagogicznych, metody badań jakościowych i ilościowych,.
Umiejętności:
1. potrafi zastosować znane koncepcje teoretyczne do analizy sytuacji dziecka i rodziny we współczesnym świecie,
2. potrafi w sposób systemowy analizować sytuacje rodzinne, w tym rodziny z problemem alkoholowym
3. umie podejmować interwencje w sytuacji kryzysowej w rodzinie, grupie, instytucji,
4. umie poszukiwać i uzyskać informacje na temat najlepszych sposobów pomocy dziecku i wsparcia rodziny w trudnej sytuacji w zróżnicowanych środowiskach,
5. stosownie do potrzeb dziecka i rodziny potrafi zastosować odpowiednie metody analizy jakości opieki i wychowania,
6. potrafi analizować efektywność interwencji służb i instytucji działających na rzecz dziecka i rodzin,
7. potrafi sformułować plan pomocy oraz pismo procesowe w sprawach rodzinnych.
Kompetencje społeczne:
1. potrafi nawiązać kontakt z dziećmi, rodzinami, grupami, szczególnie potrzebującymi wsparcia
2. potrafi analizować sytuacje opiekuńczo-wychowawcze w perspektywie prawnej, psychologicznej, systemowej,
3. umie dokonać analizy sytuacji wychowawczych w różnych środowiskach, w tym w rodzinach z problemem alkoholowym
4. potrafi stworzyć i posługiwać się narzędziami analizy sytuacji rodzinnych,
5. potrafi przedstawić wyniki swej analizy grupie, której ona dotyczy.
6. potrafi kompetentnie komunikować się z członkami rodzin z problemem alkoholowym
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: