KRE - Współczesne koncepcje pedagogiki wczesnoszkolnej 2300-MS2-KRE-WKPW
Zagadnienia szczegółowe
Problematyka wykładów koncentruje się wokół następujących tematów:
1. Pedagogika wczesnoszkolna - przedmiot badań i perspektywy rozwoju w świetle zmian w edukacji elementarnej. Rola nauczyciela wczesnej edukacji wobec wyzwań współczesności.
2. Edukacja elementarna w krajach Unii Europejskiej: struktura organizacyjna, wybrane problemy praktyki edukacyjnej.
3. Rozwój dziecka i jego konteksty w świetle współczesnych koncepcji psychologicznych.
4. Znaczenie edukacji przedszkolnej na podstawie badań i doświadczeń międzynarodowych.
5. Nierówności społeczne w systemie edukacyjnym na przykładzie edukacji elementarnej: uwarunkowania i możliwości zmiany.
6. Program międzynarodowej oceny umiejętności uczniów OECD/PISA - wyniki polskich 15-latków a wprowadzanie zmian w edukacji elementarnej.
7. Program PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) - międzynarodowe badania umiejętności czytania dzieci 9-letnich i wnioski edukacyjne wynikające z analizy uzyskanych wyników.
8. Badania osiągnięć szkolnych dzieci 9-letnich w Polsce - analiza wyników badań i ich implikacje pedagogiczne.
9. Wybrane problemy z zakresu początkowej nauki czytania i pisania - interakcyjny model nauki czytania i pisania.
10. Krytyczna analiza edukacji matematycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
11. Uczenie myślenia w edukacji elementarnej (myślenie krytyczne, twórcze, rozwiązywanie problemów) - podstawy psychologiczne i praktyczne zastosowania.
12. Rówieśniczy tutoring i jego znaczenie w edukacji elementarnej.
13. Nauczyciele edukacji elementarnej w okresie zmian oświatowych.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
porównanie doświadczeń wybranych krajów w zakresie zmian w edukacji wczesnoszkolnej
- refleksyjne spojrzenie na polską praktykę edukacyjną w świetle badań
- wskazanie kierunków zmian w polskiej edukacji początkowej i roli nauczyciela w tym procesie.
Kryteria oceniania
- aktywność studentów
- przygotowanie eseju na wybrany temat
- ocena prac egzaminacyjnych ( wiedza merytoryczna, koncepcja prezentacji zagadnienia, język wypowiedzi pisemnej
Literatura
" I. Białecki, J. Haman, Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD/PISA. Wyniki polskie - raport z badań. Warszawa, Fundacja Res Publica, MENiS 2003
" S. Bowkett, Wyobraź sobie, że? Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów. WSiP 2000
" A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2000
" J. Bruner: Kultura edukacji.. Universitas. Kraków 2006
" M. Covington, K.M. Teel: Motywacja do nauki. GWP 2004
"
" M. H. Dembo: Stosowana psychologia wychowawcza. WSiP 1997
" R. Korhonen, Early childhood education and pre0school education for six years olds in Finland - inperspective of child-centered education, w : Problemy wczesnej edukacji, nr1/2 2007
" K. Konarzewski, Reforma oświaty. Podstawa programowa i warunki kształcenia. ISP
" K. Konarzewski, PIRLS 2006. Jak czytają dzieci w Polsce i na świecie. Warszawa 2007
" I. Kopaczyńska, A. Nowak-Łojewska, Wymiary edukacji zintegrowanej. Impuls Kraków 2007
" G. Krasowicz-Kupis, Rozwój metajęzykowy a osiągnięcia w czytaniu u dzieci 6-9-letnich. Wydawnictwo UMCS Lublin 1999
" Z. Kwieciński, Blokada rozwoju. Skutki nierówności w poziomie alfabetyzacji. W: Edukacja przedszkolna w Polsce - szanse i zagrożenia (red. M. Zahorska) Instytut Spraw Publicznych 2003
" G. Mietzel: Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli.
" B.Muchacka, K.Kraszewski (red.): Kształcenie nauczycieli przedszkoli i klas początkowych w okresie przemian edukacyjnych. Wydawnictwo Naukowe AP Kraków 2004
" R. Nowicka (red): Zreformowana wczesna edukacja - od refleksji ku działaniom nauczycieli.
" R. Perry: Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem. WSiP 2000
" E. Putkiewicz, M. Żytko, Znaczenie edukacji przedszkolnej na podstawie badań i doświadczeń międzynarodowych, w: Edukacja przedszkolna w Polsce - szanse i zagrożenia (red. M. Zahorska), Instytut Spraw Publicznych 2003
" J. Potworowski, Angielski program krajowy - wspólne problemy, odrębne rozwiązania w:
" K. Konarzewski, Reforma oświaty. Podstawa programowa i warunki kształcenia. ISP 2004
" H. Sowińska, R. Michalak, Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka. Oficyna Wydawnicza "Impuls" Kraków 2004
" M. Tomasello: Kulturowe źródła ludzkiego poznawania. PIW 1999
" L. Wygotski: Wybrane prace psychologiczne II. Red. A. Brzezińska, M. Marchow, Poznań 2002
" M. Żytko: Edukacja dzieci z zaniedbanych środowisk - doświadczenia międzynarodowe. W: Pedagogika małego dziecka - wybrane zagadnienia (red. M. Karwowska-Struczyk, E.Słodownik-Rycaj), Wydział Pedagogiczny UW, IBE 2007, s. 245-257
" R.J. Marzano, D. E. Paynter, Trudna sztuka pisania i czytania. GWP Gdańsk 2004
" M. Żytko, Pisanie -żywy język dziecka. Wydawnictwa UW, 2006
" Red. M. Żytko, M. Dąbrowski: Badanie umiejętności podstawowych uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. Raport z badania ilościowego cz.1, Warszawa 2007
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: