KRE - Edukacja medialna 2300-MS2-KRE-EM
Cele i zadania edukacji medialnej. Media - szanse i zagrożenia dla rozwoju małego dziecka.Konteksty teoretyczne dekodowania znaczeń różnych przekazów medialnych przez małe dziecko
Efektywność programów multimedialnych-wyniki badań naukowych. Czynniki warunkujące efektywność edukacyjnych programów medialnych.
Cechy percepcji i recepcji małych dzieci a specyficzny język mediów.
Ocena różnych form medialnych w procesie popularyzacji nauki- rzetelność prezentacji i zgodność z teorią naukową
Zjawisko homogenizacji treści przekazu, szumu informacyjnego, różne manipulacje medialne a proces konstruowania wiedzy przez dziecko. Przekaz podprogowy.
Media a dziecięcy obraz świata – teorie wyjaśniające kształtowanie się umiejętności odróżniania fikcji o rzeczywistości
Słowo drukowane a komunikaty audiowizualne- analiza porównawcza różnych źródeł wiedzy, informacji i emocji. Książki i czasopisma popularno-naukowe dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym jako media – język, funkcje i formy komunikowania.
Nowoczesne technologie w edukacji- tablice interaktywne, e-booki, e-podręczniki, e-dzienniki, platformy edukacyjne.
Podstawy projektowania i przygotowywania różnych form komunikatów medialnych. Przygotowanie własnej prezentacji w programie Power Point. jako źródła wiedzy dla małego dziecka.
Konstruowanie scenariuszy zajęć oraz projektów edukacyjnych z wykorzystaniem multimedialnych środków dydaktycznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
student wyjaśnia w kontekście poznanych teorii proces nadawania znaczeń przez dzieci różnym komunikatom medialnym,
-wymienia kryteria, jakie powinny być wzięte pod uwagę przy ocenie programu medialnego, którego odbiorcą jest małe dziecka,
- ocenia programy medialne według poznanych kryteriów pedagogicznych, psychologicznych i medialnych,
-projektuje zajęcia z edukacji medialnej
-korzysta z różnych źródeł informacji naukowej i zasobów edukacyjnych
-przygotowuje interaktywną prezentację multimedialną
Kryteria oceniania
-obecność i aktywność na zajęciach,
-ocena programu medialnego według poznanych kryteriów pedagogicznych, psychologicznych i medialnych,
-zaprojektowanie scenariusza zajęć z wykorzystaniem mediów w procesie konstruowania wiedzy dzieci,
-przygotowanie interaktywnej prezentacji multimedialnej jako źródła wiedzy dla małego dziecka.
Literatura
Z. Bogdanowska, Multimedialne wspomaganie wczesnej edukacji.
J.Izdebska, Media elektroniczne-kreujące obraz rodziny i dziecka
A.Kołodziejczyk, Dziecięca koncepcja fikcji czyli co jest „na niby” w telewizji
A. Kołodziejczyk, D. Kubicka, Psychologia wpływu mediów wybrane teorie
D. Klus- Stańska (red) –Światy dziecięcych znaczeń
S. Juszczyk, I. Polewczyk (red.): Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji
B. Łaciak (red),Dziecko we współczesnej kulturze medialnej
B.Reeves, C. Nass, Media i ludzie
M. Sieńczewska, Czy dziecko może być odkrywcą wiedzy w świecie mediów? w: red. M.Karwowska-Struczyk, E.Słodownik-Rycaj Pedagogika małego dziecka
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: