MS2-Społeczeństwo medialne - społeczno-kulturowy kontekst 2300-MS2-EM-SPO
Zakres tematyczny:
- Społeczeństwo informacyjne/społeczeństwo medialne/społeczeństwo sieciowe
- kultura/tożsamość/globalna komunikacja/obieg informacji w społeczeństwie medialnym/komunikacja komputerowo zapośredniczona CMC
- wielka e-migracja/zmediatyzowana osobowość
- e-wspólnotowość, e-anonimowość, e-religia, e-wymiana
- grupowa inteligencja/wspólnota wirtualna: od denizena do netizena/cyberśrodowisko/cyfrowe wykluczenie
- kultura wizualna: pismo a obraz/kultura symulacji/imperializm kulturowy
- kulturowe uwarunkowania mediów/cyberkultura/interaktywność/cybertekst/konsument-twórca-prosument
- transgresja norm kulturowych, społecznych i prawnych
- konflikt, przemoc, prowokacja w cyberkulturze
- mass media i hipermedia w kreowaniu kultury popularnej/filozofia sztuki masowej/cyberplotka/cybercelebryta
- perypetie znaku w Internecie/nowa formuła semiotyczna
- sztuka w cyberkulturze: Internet – nowa przestrzeń sztuki/sztuka interaktywna/net-art./sztuka multimediów
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student omawia rolę mediów w kształtowaniu społeczeństwa medialnego
Student wymienia współczesne formy komunikacji interpersonalnej
Student omawia społeczne i kulturowe funkcje mediów
Student przedstawia funkcje sztuki w cyberkulturze
Student wymienia i omawia podstawowe pojęcia związane z tematyką wykładu
Umiejętności:
Student poddaje analizie współczesne formy komunikacji interpersonalnej
Student rozumie rolę mediów w życiu społecznym, a także manipulacje i zagrożenia związane ze światem mediów
Student wykazuje zdolność do komunikacji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii
Postawy:
Student przejawia zachowania świadczące o krytycznym namyśle nad kulturą, sztuką, społeczeństwem medialnym
Student wykazuje świadomość możliwości związanych z wykorzystywaniem mediów w pracy pedagogicznej
Student wykazuje chęć poszerzania swojej wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii
Student ma wykształconą krytyczną postawę w odniesieniu do przekazów medialnych, w tym także do zagrożeń wynikających z obcowania z mediami
Kryteria oceniania
wykład konwencjonalny/problemowy/konwersatoryjny
zaliczenie: obecność/praca pisemna/test
Literatura
Literatura podstawowa:
1. D. Barney, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008
2. M. Kamińska, Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze Internetu, Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2011
3. R. W. Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
4. R. W. Kluszczyński, Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Rabid, Kraków 2001.
5. D. Mersch, Teorie mediów, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2010.
6. Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, M. Hopfinger (red), 2002.
7. Pedagogika medialna, (red.) B. Siemieniecki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: