MS2 - Problemy edukacji zdalnej 2300-MS2-EM-ON
Zagadnienia omawiane na zajęciach pozwolą poznać, zrozumieć i diagnozować przyczyny występowania niepowodzeń edukacyjnych w kształceniu zdalnym.
W ramach przedmiotu będą omawiane następujące zagadnienia:
- czy kształcenie zdalne wymaga nowej dydaktyki?
- niepowodzenia edukacyjne w kształceniu zdalnym dotyczące: procesu uczenia się, procesu nauczania oraz uwarunkowań środowiskowych;
- prawidłowości i uwarunkowania procesu uczenia się i nauczania w kształceniu asynchronicznym;
- ewaluacja kursu zdalnego.
Zajęcia realizowane będą w formie komplementarnej tzn. część zajęć będzie prowadzona zdalnie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
- student wymieni i opisuje podstawowe pojęcia i koncepcje z zakresu kształcenia zdalnego;
- student definiuje typowe problemy kształcenia zdalnego;
- student wymieni najczęstsze przyczyny niepowiedzeń edukacyjnych w kształceniu zdalnym;
- student określa prawidłowości i uwarunkowania procesu uczenia się i nauczania charakterystyczne dla kształcenia zdalnego;
Umiejętności:
- student dokonuje ewaluacji kursów zdalnych względem założonych kryteriów;
- student wskazuje elementy odpowiedzialne za potencjalne niepowodzenia edukacyjne w wybranym kursie zdalnym;
Postawy:
- student przejawia zachowania świadczące o postawie krytycznej wobec wyboru formy zdalnej nieadekwatnie do założonych celów edukacyjnych.
Kryteria oceniania
zadania na platformie, ewaluacja kursu zdalnego względem założonych kryteriów.
Literatura
- Siemak-Tylikowska A., Słomczyński M., (2011), Czy kształcenie zdalne wymaga nowej dydaktyki? [w:] Migdałek J., Stolińska A. (red.), Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela - nowe wyzwania edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków, str. 31-41.
- Słomczyński M., Sidor D. Niepowodzenia edukacyjne w kształceniu zdalnym, E-mentor nr 5 (47) / 2012.
- Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki., PWN, Warszawa 2008.
- Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł, procesów, Toruń 2002.
- Siemieniecki B., Pedagogika medialna, Podręcznik akademicki, t2., Warszawa 2007.
- Taposcott D., "Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat”, WAiP, 2010
- Zając M., Dydaktyczne aspekty tworzenia kursów online, e-Mentor, kwiecień 2004.
- Zając M., Zawisza W., O potrzebie określenia kompetencji nauczycieli podejmujących kształcenie online, E-mentor, luty 2006.
- Hojnacki L., Pokolenie m-learningu - nowe wyzwanie dla szkoły, E-mentor nr 1 (13) / 2006.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: