MS2-Moduł specjalnościowy 2:Pedagogika i kultura medialna 2300-MS2-EM
Na moduł składają się następujące przedmioty:
1. Społeczeństwo medialne: społeczno-kulturowy kontekst
2. Problemy edukacji on-line
3. Nowe technologie a proces twórczy
4. Praktyka w instytucjach artystyczno-medialnych
Zakres tematyczny:
- Społeczeństwo informacyjne/społeczeństwo medialne/społeczeństwo sieciowe
- kultura/tożsamość/globalna komunikacja/obieg informacji w społeczeństwie medialnym/komunikacja komputerowo zapośredniczona CMC
- grupowa inteligencja/wspólnota wirtualna /cyberśrodowisko/cyfrowe wykluczenie
- kulturowe uwarunkowania mediów/cyberkultura/interaktywność/cybertekst/konsument-twórca-prosument
- sztuka w cyberkulturze
- e-learning i jego uwarunkowania
- twórczość jako proces poznawczy – rozwiazywanie problemów - twórczość w działaniach edukacyjnych - twórczość a nowe media
- odkrywanie własnego potencjału twórczego w zakresie kreatywnego rozwiązywania problemów
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student posiada wiedzę z zakresu współczesnej kultury medialnej
Student zna strukturę i język tradycyjnych i nowoczesnych mediów
Student posiada wiedzę na temat e-learningu
Student omawia społeczne i komunikacyjne funkcje mediów
Student definiuje typowe problemy kształcenia zdalnego
Student ma wiedzę o sposobach pobudzania kreatywności
Umiejętności:
Student wykazuje umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami
Student rozumie rolę mediów w życiu społecznym
Student wykazuje zdolność do komunikacji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii
Student potrafi wykorzystywać nowe technologie w procesie twórczym
Postawy:
Student jest otwarty na działania kreatywne na rzecz najbliższego środowiska
Student wykazuje świadomość możliwości związanych z wykorzystywaniem mediów w pracy pedagogicznej
Student wykazuje chęć poszerzania swojej wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii
Student jest otwarty na wykorzystywanie mediów w edukacji
Student ma wykształconą krytyczną postawę w odniesieniu do przekazów medialnych.
Kryteria oceniania
egzamin
Praktyki zawodowe
praktyka w instytucjach artystyczno-medialnych 60 godzin
Literatura
D. Barney, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008
Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki., PWN, Warszawa 2008.
W. Dobrołowicz, J. Grolewski (red.): Kreatywność i nowe aspekty poznawcze. W-wa 2005
Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł, procesów, Toruń 2002.
R. W. Kluszczyński, Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Rabid, Kraków 2001.
D. Mersch, Teorie mediów, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2010.
Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, M. Hopfinger (red), 2002.
Osho: Kreatywność: uwolnij swa wewnętrzną moc. Przekład Bogusława Jurkovich, Magda Stefańczuk. W-wa 2006
Pedagogika medialna, (red.) B. Siemieniecki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Roger von Oech: Kreatywność możesz być bardziej twórczy. Przekład Anna Skrok. Łódź 2009
Taposcott D., "Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat”, WAiP, 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: