MS2-Wspomaganie rozwoju osób wykluczonych w środowisku lokalnym 2300-MS2-EIW-II-WSP
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z procesem środowiskowego wspomagania rozwoju osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym osób niepełnosprawnych. Środowiskowego – czyli realizowanego w środowisku lokalnym, przez członków społeczności lokalnej i przy wykorzystaniu środowiskowych zasobów. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną różnorodne formy wspomagania rozwoju osób wykluczonych w środowisku lokalnym, analizie poddane będą także liczne przykłady działań w Polsce (realizowane np. przez Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej) i za granicą. Przyjrzymy się projektom edukacyjnym, socjalnym, kulturalnym, ekonomicznym oraz dążącym do aktywizacji obywatelskiej i wzmocnienia partycypacji publicznej osób wykluczonych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka będzie:
w zakresie wiedzy:
- miał/a pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów marginalizacji i wykluczenia społecznego, inkluzji, pomocy w rozwoju, edukacji włączającej
w zakresie umiejętności:
- potrafił/a dokonać krytycznej analizy wybranych projektów wspomagania rozwoju osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem;
- potrafił/a zanalizować ideę i założenia edukacji włączającej, jej silne i słabe strony oraz zaprezentować swoje stanowisko
w zakresie kompetencji społecznych:
- brać aktywny udział w pracy zespołowej oraz wyznaczać i realizować wspólne cele działań w grupie
- samodzielnie zdobywać wiedzę i twórczo animować prace nad własnym rozwojem i rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie
- wykorzystywać nowoczesne technologie do zdobywania wiedzy i rozwoju profesjonalnych umiejętności
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział w zajęciach (30%)
E-portfolio (70%)
Pisemny egzamin modułowy
Literatura
Z. Gajdzica, Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, Kraków 2013.
Z. Galor, B. Goryńska-Bittner [red.], Nieobecność społeczna. W poszukiwaniu sensów i znaczeń, Poznań 2012.
M. Oliwa-Ciesielska, Iluzje wykluczenia i uczestnictwa społecznego. W: K. Marzec-Holka, A. Rutkowska, M. Joachimowska, red. Praca socjalna i polityka społeczna. Bydgoszcz 2008.
P. Henzler, Miejsce, gdzie mogą działać. Warsztaty środowiskowe jako metoda pracy z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym, Warszawa 2012.
A. Książek, Czas na twórczość. Warsztaty arteterapeutyczne jako metoda pracy z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym, Warszawa 2012.
Aktywizacja czy integracja?, Warszawa 2012.
A. Jasińska-Kania, S. Łodziński, red., Obszary i formy wykluczenia etnicznego w Polsce. Warszawa 2009.
Todorovska-Sokolovska V., „Integracja i edukacja dzieci imigrantów w krajach UE - wnioski dla Polski”, Warszawa 2010 (http://www.isp.org.pl/uploads/pdf/1652675396.pdf).
A. Nowak, Pojęcie, istota, przyczyny, mechanizmy marginalizacji i wykluczenia społecznego. "Chowanna" 2012/1.
E. Marynowicz-Hetka [red.], Pedagogika społeczna, t. I, Warszawa 2007, rozdz. 5.
Z. Kwieciński, "Edukacja wobec różnicy i inkluzji. Dwa typy dyskursów - w stronę pedagogiki pozytywnej" (mnp).
T. Zacharuk, Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów, "Meritum" 2011/1.
A. Firkowska-Mankiewicz, Edukacja włączająca - drogą ku przyszłości.
A. Firkowska-Mankiewicz, Edukacja włączająca zadaniem na dziś polskiej szkoły.
UNESCO dokumenty, m. in Policy Guidelines on Inclusion in Education
Atlas dobrych praktyk inkluzji społecznej i zawodowej
J. Kuroń - edukacja i zmiana świata. Magazyn "Kontakt".
J. Kuroń, Uniwersytet w Teremiskach. „Znak” 2004 nr 9(592) (http://www.miesiecznik.znak.com.pl/592/kuron.html).
K. Winiarska, P. Winiarski, M. Romanowska, Ł. Atowski, I. Hupczak, Uniwersytet Powszechny im. J. J. Lipskiego w Teremiskach. "e-mentor" 2006 nr 3(15) (http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/15/id/307).
I inne pozycje, do ustalenia na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: