MS2-Współczesne środowiska wychowawcze 2300-MS2-EIW-II-WŚ
1. Pedagogika jest dyskursem idei, koncepcji, teorii oraz praktyk edukacyjnych. Współczesnie w pedagogice doszło do "przesunięcia socjalizacyjnego" - z wpływów intencjonalnych (m.in. szkoła) na rzecz oddziaływań socjalizacyjnych różnego rodzaju podmiotów społecznych, kulturowych, popkulturowych oraz autosocjalizacyjnych(np. grupy rówieśnicze, Internet) (B. Śliwerski). W szeroko rozumianej sferze edukacji i wychowania ponowoczesnego świata obecne są także pseudowartości i pseudoautorytety. Nieintencjonalne, socjalizacyjne wpływy wyrastają z różnych źródeł, są dynamiczne, rozproszone, trudne do uchwycenia, obserwacji i oceny. Z jednej strony pozytywnie rzutują na rozwój dzieci i młodzieży mlodzieży, z drugiej - prowadzą do dysfunkcji rozwojowych, trudności wychowawczych i edukacyjnych, a także niedostosowania społecznego.
2. Konieczne jest podstawowe rozeznanie w obszarze zjawisk i procesów socjalizacyjnych współczesnego świata. Jest to niezbywalny element wyposażenia intelektualnego studenta pedagogiki, jak i warunek optymalnego funkcjonowania w przyszłej roli pedagoga.
3. Zadaniem wykladu jest dostarczenie podstawowej wiedzy na temat złożonej rzeczywistości wychowawczej ponowoczesnego świata. Wyklad koncentruje się na zagadnieniu zmian w relacjach: pedagogika - wychowanie - świat nowych środowisk i płynących stąd konsekwencji dla współczesnej pedagogiki oraz praktyki wychowawczej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- Wiedza na temat podstawowych społeczno-kulturowych uwarunkowań procesów wychowania i socjalizacji.
- Dostrzeganie związków (wzajemnych zależności) pomiędzy ponowoczesnym światem a pedagogiką i wychowaniem.
- Podstawowa umiejętność analizowania wychowania w kontekscie społeczno-kulturowym.
- Umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy o społecznych uwarunkowaniach wychowania do kształtowania i doskonalenia własnego warsztatu obserwatora i praktyka.
Kryteria oceniania
zaliczenie wykładów - zal.
Egzamin modułowy pisemny
Literatura
- Z. Bauman, Globalizacja. Warszawa 2000
- Z. Bauman, szanse etyki w zglobalizowanym świecie. Kraków 2007
- D. Czajkowska-Majewska, Nowy lepszy człowiek? Warszawa 2005
- J. Królikowska (red.), Problemy społeczne w grze politycznej. Warszawa 2006
- G. McCann, S. McCloskey (red.), Lokalnie - globalnie. Kluczowe zagadnienia studiów nad rozwojem. Warszawa 2010
- Cz. Piecuch (red.), Kondycja człowieka współczesnego. Kraków 2006
- B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Kraków 2012
- E. Włodarczyk, I. Cytlak (red.), Człowiek wobec krytycznych sytuacji zyciowych. Z teorii i praktyki pracy socjalnej. Poznań 2011
J. Urry, Socjologia mobilności, Warszawa 2009
H. Świda-Ziemba, Młodzi w nowym świecie, Kraków 2006.
"Pedagogika społeczna" 2011-2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: