MS2-Programy profilaktyki i interwencji społecznej w środowisku 2300-MS2-EIW-II-PP
Zajęcia mają na celu poznanie przez studentów wybranych, istniejących w Polsce i na świecie programów profilaktycznych oraz programów interwencji w środowisku. Zajęcia mają charakter dyskusyjny oraz jeśli będzie to możliwe do zrealizowania, w formie rozmowy z twórcami, realizatorami tych programów. Na zajęciach będą porównane różne podejścia, koncepcje teoretyczne i praktyczne do działania w środowisku, rozumienie roli pomocy oraz kryteria wyboru odpowiednich metod, planów i strategii działania. W ramach dyskusji zostaną także omówione przewidywane skutki takich działań oraz na podstawie analizy dotychczasowych efektów, wysunięte hipotezy o potencjale, zagrożeniach, celowości, możliwościach zmian tych programów (rekomendacje eksperckie). Studenci będą mieli możliwość spojrzenia na projekty z różnych punktów widzenia: jednostki, środowiska, instytucji: dawców i odbiorców pomocy, a także rozważenia założeń programów cząstkowych oraz programów w ujęciu holistycznym, systemowym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- student potrafi prawidłowo oceniać skuteczność programu profilaktycznego/interwencyjnego w odniesieniu do założeń programu
- student potrafi oceniać jakość programu w odniesieniu do założeń pedagogicznych, pomocowych w kontekście/obszarze inkluzji społecznej i pedagogiki włączającej
- student potrafi porównywać założenia, cele i efekty różnych programów profilaktycznych i interwencyjnych wyszukując ich silne i słabe strony
0 student potrafi zaproponować ulepszenia w stosunku do istniejących rozwiązań programów profilaktycznych i interwencyjnych
Kryteria oceniania
Przedmiotem zaliczenia będzie analiza jednego wybranego programu profilaktyki lub interwencji w środowisku pod kątem jego jakości, skuteczności oraz aspektów edukacyjnych na podstawie kryteriów zaproponowanych przez prowadzącego zajęcia – min 70%.
W skład zaliczenia wchodzi ocena aktywności i obecności na zajęciach.
3 pkt - analiza przeprowadzona w stopniu bardzo dobrym, 2 pkt analiza przeprowadzona w stopniu dobrym , 1 pkt analiza przeprowadzona w stopniu dostatecznym
Literatura
1. Czochar M., Praca socjalna z osobami bezdomnymi w Polsce – rozwiązania modelowe stosowane w organizacjach trzeciego sektora, Trzeci Sektor 2012/2013
2. James R., Giliard B, Strategie Interwencji Kryzysowej, Warszawa 2008
3. School, Family and Community Partnership In a World of Difference and Changes, Gdańsk 2003,
4. Aktywizacja czy integracja? Zaproszenie do dyskusji nad rolą instytucji pomocy I integracji społecznej, Centrum Aktywności Lokalnej, Warszawa 2011
5. Materiały wewnętrzne CAL i United Way
6. Atlas modelowych obywatelskich inicjatyw lokalnych Warszawa 2000
7. Jarczyk M. , Aktywna Społeczność lokalna, Lublin 2002
8. Bjørkøe J., Pomoc do samopomocy, Szkoła Kofoeda w Kopenhadze. Instytut Służby Społecznej, Warszawa 1997
9. Świątkiewicz G., Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: