MS2-Kształtowanie społecznych kompetencji osób niepełnosprawnych 2300-MS2-EIW-II-KSK
Podczas zajęć zostaną omówione podstawowe zagadnienia uwzględniające nabywanie kompetencji społecznych, które decydują o poziomie socjalizacji jednostki w odniesieniu do specyfiki funkcjonowania społecznego osób z różnym rodzajem niepełnosprawności. Zagadnienia teoretyczne obejmują kwestie percepcji ludzi inaczej funkcjonujących, postaw wobec osób z niepełnosprawnością oraz ich sytuacji w grupie klasowej i w najbliższym otoczeniu. Na zajęciach zostanie też podjęta próba zastanowienia się nad znaczeniem opieki instytucjonalnej i otoczenia rodzinnego w kształtowaniu umiejętności społecznych osób z niepełnosprawnością. Ponadto celem spotkań jest również odpowiedź na pytanie, w jaki sposób uczyć nabywania podstawowych kompetencji społecznych osoby z różnego rodzaju trudnościami, tj. współdziałania, umiejętności komunikacyjnych, kształtowania własnego wizerunku, w działaniach edukacyjnych i terapeutycznych tak, aby warunkowały one pozytywne relacje z innymi ludzi oraz osiąganie celów życiowych.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student zdobywa wiedzę na temat kształtowania kompetencji i umiejętności społecznych
- ma świadomość specyficznych trudności, których doświadczają osoby z niepełnosprawnością w otoczeniu społecznym
Umiejętności:
- student potrafi rozpoznać trudności komunikacyjne, które przeżywają osoby z różnym rodzajem niepełnosprawności w relacjach interpersonalnych
Postawa:
- student rozumie potrzebę kształtowania kompetencji społecznych osób z niepełnosprawnością
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział w zajęciach (część teoretyczna i praktyczna), znajomość lektur, kolokwium
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Dryżałowska G. „Integracja edukacyjna a integracja społeczna”
2.Gorajewska D (red.) „Rodzina. Normalność w niepełnosprawności”
3.Martowska K. „Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych”
4.Ostrowska A. „Kompetencje społeczne osób niepełnosprawnych - bariery dorosłości”
5.Ostrowska A. „Niepełnosprawność w społeczeństwie 1993-2013”
6.Zwierzyńska E. „Poznawanie klasy szkolnej. Poradnik dla nauczyciela”
7.Żukiewicz A. „Kompetencje społeczne i relacje międzyludzkie w przestrzeni życia codziennego”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: