MS2-Integracja edukacyjna a społeczna 2300-MS2-EIW-II-IE
Proponuje się następujący obszar treści:
- cel i istota społecznej integracji, jej różnorodne modele i formy w systemie edukacji;
- uwarunkowania i bariery społecznej integracji;
- prawo oświatowe a edukacja integracyjna;
- rewalidacyjna i wychowawcza funkcja w integracyjnych formach edukacji;
- kompetencje nauczyciela edukacji integracyjnej;
- organizacja klasy i grupy integracyjnej;
- zadania pedagogów i koordynacyjna rola specjalistów;
- metody stosowane w nauczaniu integracyjnym
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty uczenia:
Po zakończeniu zajęć student:
-zna formalno-prawne regulacje dotyczące kształcenia osób niepełnosprawnych /podstawy prawne i programy nauczania/;
- zna uwarunkowania efektywności kształcenia i wychowania różnych grup osób niepełnosprawnych w poszczególnych typach instytucji edukacyjnych;
- rozumie zasadność integracyjnego kształcenia osób niepełnosprawnych;
- dostrzega warunkowość procesów integracji społecznej.
Kryteria oceniania
Kolokwium, praca zaliczeniowa
Literatura
Literatura:
1. Bogucka J., Kościelska M., Wychowanie i nauczanie integracyjne. Nowe doświadczenia, CMPP-P, Warszawa 1998.
2. Integracja społeczna osób niepełnoprawnych, pod red. G. Dryżałowskiej i H. Żuraw, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2004.
3. Maciarz A., Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Of. Wyd. „Impuls”, Kraków 1998.
4. Al-Khamisy D., Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002.
5. Rzecznik Praw Dziecka, Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans, CMPP-P, Warszawa 2002.
6.Chrzanowska I . : Osoba z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji W: Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków 2015
7.Szumski G. : Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Warszawa 2006
8.Fairbairn G., Fairbairn S.: Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, rozdz. 1- 5 , Warszawa 2000
9.Maciarz A. : Integracja społeczna dzieci niepełnosprawnych, Warszawa 1987
10.Dryżałowska G. Integracja edukacyjna a społeczna. Satysfakcja z życia osób niedosłyszących, rozdz. I - podrozdz. 3-6 i 8 i rozdz. IV, Warszawa 2015
11.Szumski G.: Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, rozdz. I – III,
Warszawa 2010
12.Szumski G., A. Firkowska – Mankiewicz: Pedagogika specjalna i system kształcenia osób z niepełnosprawnościami w Polsce w: D. Smith : Pedagogika specjalna t.2, 2009
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: