DRŚ - MODUŁ SPECJALNOŚCIOWY 2 - DZIECKO W RODZINIE I ŚRODOWISKU 2300-MS2-DRŚ
Moduł skupia uwagę na sytuacji dziecka w rodzinie i środowisku stąd proponowany układ treści uwzględniający wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii, polityki społecznej i profilaktyki niezbędną przy dostrzeganiu, rozumieniu i rozwiązywaniu pojawiających się problemów w jego funkcjonowaniu.
• Zajęcia z Wiedzy o rodzinie przybliżają źródła i kierunki przemian rodziny z uwzględnieniem jej struktury i funkcji, zwracają uwagę na zzmiany w realizacji funkcji prokreacyjnej, pokazują najważniejsze czynniki zagrażające funkcjonowaniu rodziny oraz ich konsekwencje (kryzysy, rozwody, nadużywanie alkoholu, przemoc itd.)
• Zajęcia z Profilaktyki problemowej skupiają uwagę na zachowaniach ryzykownych dzieci i młodzieży pokazując, jakie strategie działania można planować i zastosować z zależnosci od występującego problemu.
• Zajęcia z Polityki społecznej pokazują pojawiające się problemy społeczne zarówno w skali mikro jak i makro kłądąc nacisk na pokazanie możliwosci ich rozwiazywania
• Ważnym uzupełnieniem proponowanych w tym module zajęc jest Indywidualna praktyka pedagogiczna, która umożliwia studentom poznawanie wybranych placówek/instytucji/organizacji nastawionych na pomoc dziecku w różnych obszarach funkcjonowania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1.posiada podstawową wiedzę o dziecku i społeczno-kulturowych uwarunkowaniach dzieciństwa,
2.posiada podstawową wiedzę o rodzinie i jej przemianach,
3.zna podstawowe pojęcia z zakresu polityki społecznej, posiada wiedzę o związkach polityki społecznej z pedagogiką społeczną i innymi naukami społecznymi,
4.ma podstawową wiedzę o zagrożeniach dotyczących funkcjonowania rodziny w wymiarze instytucjonalnym i grupowym,
5.posiada wiedzę o programach wsparcia rodziny i dostępnych formach pomocy rodzinie w zależności od problemów w niej występujących,
6.posiada podstawową wiedzę dotyczącą koncepcji wyjaśniających zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży,
7.posiada podstawową wiedzę o celach, kierunkach, poziomach profilaktyki
UMIEJĘTNOŚCI:
1.potrafi określić źródła przemian rodziny i zmiany zachodzące w jej strukturze i funkcjach,
2.potrafi wykorzystać wiedzę o dziecku i rodzinie w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i działaniach pomocowych,
3.potrafi zastosować wiedzę dotyczącą polityki społecznej w planowaniu pomocy dziecku i rodzinie, wie jakie instrumenty polityki społecznej można zastosować w pracy z dzieckiem i rodziną,
4.potrafi dostrzec i zinterpretować czynniki zagrożenia i sytuacje występujące w środowisku globalnym, lokalnym, szkole, rodzinie, grupie rówieśniczej i jednostce sprzyjające pojawianiu się zachowań ryzykownych,
5.potrafi ocenić sytuację dziecka z rodziny problemowej w środowisku rodzinnym i szkolnym i wskazać adekwatne możliwości pomocy,
6.potrafi wybrać odpowiednie działania i programy profilaktyczne w prewencji zachowań ryzykownych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1.ma świadomość zakresu swojej wiedzy oraz jej znaczenia w pomocy dziecku i rodzinie, potrafi samodzielnie uzupełniać i pogłębiać wiedzę,
2.potrafi nawiązać współpracę z innymi specjalistami pracującymi z dzieckiem i rodziną,
3.posiada podstawowe kompetencje komunikacyjne, potrafi komunikować się z dziećmi i rodzinami potrzebującymi pomocy,
4.potrafi samodzielnie i w zespołach planować i przeprowadzać działania wspierające dziecko i rodzinę, potrafi projektować działania innowacyjne,
5.jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania profilaktyczne w środowisku
6.potrafi samodzielnie planować swoją prace oraz oceniać jej efekty,
7.stosuje zasady etyki zawodowej w pracy z dzieckiem i rodziną
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do egzaminu modułowego jest zaliczenie wszystkich przedmiotów, wchodzących w skład modułu, zgodnie z kryteriami oceniania ustalonymi przez osoby prowadzące (Patrz: opisy poszczególnych przedmiotów).
Egzamin modułowy uwzględnia:
• Charakterystykę wybranego problemu społecznego
• Dostosowany do tego wyboru opis sytuacji dziecka w różnych
obszarach funkcjonowania (rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza,
środowisko lokalne)
• Propozycję działań profilaktycznych i kompensacyjnych
Praktyki zawodowe
W module tym obowiązuje:
•Indywidualna praktyka pedagogiczna - 30 godz.
Koncepcja praktyk zakłada stworzenie studentom odpowiednich warunków do zdobycia doświadczenia zawodowego oraz umiejętności praktycznych i organizacyjnych. Praktyki służą poznawaniu sytuacji dziecka /młodych osób w zależności od miejsca, w którym nawiązany zostaje kontakt. Mogą więc to być instytucje, placówki i organizacje pozarządowe działąjace w sektorze edukacji, zdrowia, pomocy społecznej i sprawiedliwości.
W trakcie odbywania praktyki student powinien poznać:
•Główne cele i zadania placówki/instytucji/oganizacji;
•Obowiązujące przepisy prawne (statut, regulamin organizacyjny, zarządzenia);
•Organizację i zasady działania
•Specyfikę potrzeb klientów/beneficjentów placówki/organizacji
•Stosowane metody i formy pracy;
•Sposoby oceny efektywności pracy.
Studenci będą mogli realizować podczas praktyk zadania dotyczące poznawania sytuacji dziecka (obserwacje, wywiady itd.), prace badawcze
Literatura
•F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002
•W. Badura-Madej (red), Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej: poradnik dla pracowników socjalnych, Warszawa,1996)
•A. Kwak (red.) Rodzicielstwo między domem, prawem, służbami społecznymi. Warszawa 2008
•A. Seweryńska (2003): Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa, s. 11-47
•N. Ogińska-Bulik (red), Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży, Łódź 2006,
•G. Świątkiewicz (red.) Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa 2002
•N. Thompson, M. Osada, B. Andersen: Praktyczna nauka pracy socjalnej, Katowice 1999
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: